Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, February 9, 2015

MEMPERKASAKAN BAHASA ARAB

Rakan Fb iaitu Dr Fitri Salleh berkongsi tentang terminology bahasa Arab di muka buku beliau dan saya amat tertarik sekali. Bahasa Arab adalah bahasa Al Quran dan bahasa ahli syurga. Mempelajarinya adalah satu ibadah.
===== ====== ====
Bahkan mempelajari Bahasa Arab sekarang ini bukan semata-mata untuk memahami Al Quran, ia juga penting untuk kita membaca buku-buku ulama terbilang secara langsung dan bukan melalui terjemahan.
Sahabat saya yang pakar ilmu hadith dan juga amat mahir Bahasa Arab iaItu Tuan Haji Ab Hakimee Abdullah pernah menyuarakan pandangan beliau tentang hal ini. Katanya tidak sama membaca terjemahan dengan naskah asal. Adakala terminology itu tidak/kurang menepati maksud sebenar.
Ada benarnya juga, semalam saya menonton Al Khawater, perkataan 'tamam' diterjemahkan sebagai 'puas hati'. Saya tidak mengatakan terjemahan ini salah namun ada perkataaan lain yang sesuai. Antara buku Islamic Psychology yang menjadi rujukan saya contohnya adalah tulisan Al Balkhi, ia tidak mudah untuk difahami kerana lenggok yang digunakan itu amat tinggi bagi diri saya yang belajar Bahasa Arab tahap kelas corot.
Apapun sejak itu saya berazam untuk lebih mendalami bahasa Arab. In sya Allah bagi memperkasakan Bahasa Arab untuk memahami isi kandungan Al Quran saya juga akan menawarkan kelas Bahasa Arab kepada golongan kanak-kanak mahupun dewasa.

No comments:

Post a Comment