Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, February 2, 2015

Tip Keibubapaan


Bismillah,

Pendidikan anak-anak dewasa ini merupakan satu cabaran buat ibu bapa. Persekitaran serta rakan-rakan sangat memainkan peranan selain dididkan ibu bapa di rumah. Ramai ibu bapa merunggut perihal anak-anakyang dilihat baik di rumah tetapi rupanya menjadi kaki buli di sekolah. Ada yang dilihat pemalu tetapi ada gengster di luar.

Bagi ibu bapa yang percaya anak mereka terdidik pasti tidak dapat menerima kenyatan bila dipanggil oleh pihak sekolah atas masalah disiplin anak-anak. Bahkan mereka merasakan tidak adil anak-anak mereka dipersalahkan.

Bagi ibu bapa yang menempuh keadaan begini maka paling penting ia perlu di siasat terlebih dahulu. Kerana itu juga memantau siapa rakan-rakan anak-anak kita adalah wajib. Dengan siapa mereka berkawan, apa aktiviti yang dilakukan perlu diambil tahu. Hari ini dunia tanpa sermpadan membolehkan anak-anak untuk bergaul dan mengenali siapa sahaja yang mereka suka. Privaci dalam bilik juga sudah tiada bila semua benda dan hal mahu dikongsi di instagram.

Maka tidak pelik ada remaja yang baru dua hari berkenalan dengan rakan lelaki di rogol oleh ramai kenalan lelaki tersebut. Kenapa anak-anak lebih percaya pada orang luar dibanding ibubapa sendiri? Sebagai ibu bapa yang prihatin, anak-anak perlu dekat dengan kita. Kita perlu menjadi Best Friend pada mereka. SApa sahaja masalah anak biar kita ibu bapa menjadi tempat curahan masalah.

Namun dek kesibukan kita tidak smepat meliaht perubahan yang ada pada anak. Kita bekerja siang malam mencari rezeki namun kita lupa rezeki anak-anak yang perlukan pembelaan dan perhatian yang lebih dari kita.

Oleh itu sudah masanya kita menukar cara mendidik jika cara yang sebelum ini tidak berjaya. Ia bukan salah dan betul. Lain padang lain belalang namun tidak salah menjadikan pengalaman orang lain sebagai panduan.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment