Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, October 19, 2011

SAHABAT DAN PERSAHABATAN


Hubungan persahabatan bukan terjalin secara spontan atau dibentuk dengan mudah. Ia berlaku bila ada kesesuaian antara dua individu yang bertemu dan terjalin hubungan yang penuh mesra dan kasih sayang. Hubungan yang baik boleh memecahkan dinding yang selama memisahkan diri kita dari dunia luar dan tidak mahu memulakan hubungan dengan orang lain.
Bermula dari individu yang begitu asing kepada kita kemudiannya dengan usaha dua individu itu, lalu antara satu sama merasa tertarik atau masing-masing ada daya tarikan yang tersendiri. Daya tarikan itu yang membuat individu lain mahukan hubungan lebih serius perlu dijalinkan. Ini berlaku apabila kita mula hendak berkongsi pengalaman hidup dengan individu yang baru kita temui itu.
Individu yang pemalu sering mencari alasan untuk tidak bertemu dengan orang lain. Sekiranya boleh, individu pemalu kalau keluar dari rumahnya tidak mahu bertembung dengan orang ramai yang berada di jalan raya, pasar raya, kedai, dan sebagainya. Individu pemalu ini mengambil masa untuk berkenalan dan beramah mesra dengan individu lain apatah lagi hendak berkongsi pengalaman. Tetapi mereka memilih individu yang boleh menarik perhatiannya dan memahami perangainya. Mereka ini walaupun pemalu tetapi masih perlu bersahabat!
Sesetengah individu pula menghadapi masalah hendak bercampur gaul dengan orang lain. Benarkah individu yang bermasalah sukar bergaul dengan individu lain sebagai sahabat? Oleh itu, kita harus menjalinkan hubungan dengan secara rasional dan bukan dipaksa-paksa. Biarlah apa yang ada dalam diri kita menjadi daya tarikan kepada individu lain yang boleh dijadikan satu titik permulaan. Mungkinkah cara bertegur, senyuman, bercakap, pakaian, imej diri atau lain-lain yang boleh dijadikan daya tarikan kepada individu lain sebagai satu permulaan jalinan persahabatan. Gunakan kaedah psikologi yang berkesan. Oleh itu, kita kenalah belajar ilmu psikologi yang asas supaya segalanya berjalan dengan lancar.
Siapa yang perlu memulakannya?
Sesiapa sahaja boleh memulakan perkenalan dan suai kenal antara dua individu yang berlainan. Salah seorang hendaklah berusaha membina dan membentuk hubungan dengan selesa dan mudah. Namun begitu, dalam menjalinkan hubungan di peringkat awal perlu berhadapan dengan risiko sementara. Risiko tidak dilayan, diejek, di pandang sepi atau di pandang pelik. Situasi ini mungkin dihadapi pada peringkat awal dan anggaplah itu sebagai mengajar kita supaya lebih matang dan berhati-hati. Sakit hati sekiranya kita sahaja yang bersungguh-sungguh hendak berkawan sedangkan individu yang lain buat tidak endah sahaja.
Adakalanya kita tidak boleh menjangka apakah pandangan orang lain terhadap diri kita yang ikhlas hendak menjalin hubungan. Kita mesti menanggung risiko dengan menunjukkan keyakinan kepada individu itu yang kita hendak bersahabat dengannya secara akrab dan ikhlas. Sebenarnya, memulakan persahabatan itu ada risikonya dan tidak semudah yang dibayangkan.
Adakah kita memerlukan sahabat?
 Malu Bersahabat?

“Saya tidak pandai hendak berkawan. Kamu itu lainlah.”
“Apa yang lainnya?'
“Kamu peramah dan tidak malu. Saya ini hendak menegur orang pun mengambil masa.”
“Mengapa begitu? Mereka juga seperti kita, manusia biasa. Tiada yang beza.”
“Saya tidak yakin. Lagipun bukannya pandai bercakap.”
“Hendak tegur orang lain pun kena pandai bercakap? Sekarang ini kamu sedang bercakap dengan saya, tidak ada cacat langsung.”

Mungkin kita pernah dengar dialog sedemikian yang diberikan oleh individu yang mencari alasan dirinya tidak sempurna dan tidak pandai memulakan hubungan persahabatan dengan orang lain. Ini menyebabkan mereka tidak berminat hendak bergaul dengan orang lain apatah lagi hendak pergi ke majlis-majlis yang dihadiri oleh orang ramai. Mereka seboleh-bolehnya hendak mengelakkan diri dari mengunjungi tempat sebegitu. Mengelakkan diri dari bertemu dengan orang ramai.

Mengapakah ini berlaku? Apakah perlu ada kemahiran apabila menjalin hubungan dengan orang lain? Tidak dinafikan setiap dari kita ini mempunyai sifat yang pelbagai. Ada yang peramah, pendiam, kurang mesra, terlalu mesra, mudah senyum, sensitif, pemalu, penakut, tidak yakin pada diri dan sebagainya. Kita ini tergolong dalam kumpulan mana?

Tetapi itu bukanlah alasan untuk mengasingkan diri dari bertemu dengan orang lain. Kita tidak mahu jadi seperti katak di bawah tempurung. Apabila bila kita faham erti sahabat dan persahabatan, sudah tentu kita akan merasa rugi jika tidak mempunyai sahabat. Renungkan kata-kata hikmah ini,

“Persahabatan boleh memberikan kegembiraan yang tidak ada nilainya dan boleh mengurangkan kesedihan yang dialami.”

Hendak mencari sahabat yang sejati dalam dunia moden hari ini agak sukar. Tetapi sekiranya kita ada kemahuan di situ ada jalannya. Sahabat adalah suatu keperluan dalam hidup kita. Bayangkan, kita hidup di dunia ini hanya seorang diri. Meskipun segala kemudahan dan kesenangan sudah kita miliki, tetapi kita keseorangan. Apakah perasaan dan jiwa kita?

Bagi orang normal, hidup perlu bermasyarakat. Oleh itu, dalam mencari sahabat bukanlah sukar . Membina persahabatan dengan ikhlas dan jujur boleh membuat hubungan itu bertahan lama. Semuanya itu bergantung kepada diri sendiri. Apa tanggapan kita terhadap diri sendiri? Sudahkah kita mengenali diri kita sendiri?

Kenali dan cintai diri sendiri
Adakah kita sudah memahami diri sendiri dan sudah mengetahui kelebihan dan kekurangan diri sendiri? Kenalilah diri sendiri dan hargailah apa yang kita miliki. Cintailah diri kita supaya kita bersyukur dengan kelebihan yang dianugerahkan oleh Tuhan kepada kita. Kita masih lagi sempurna fizikal dan diberikan akal yang waras. Adakah kita sedar semua itu? Oleh itu, tidak boleh dijadikan alasan yang kita ini tidak mempunyai kelebihan seperti orang lain. Sekiranya kita menyayangi diri sendiri, orang lain juga akan menyayangi diri kita.

Kita dijadikan sama seperti orang lain, cuma yang membezakan kita dengan orang lain adalah dari segi fizikal. Bentuk muka, warna kulit, tinggi, rendah, kurus atau gemuk, dan lain-lain tidak sama. Itulah keindahan ciptaan Allah terhadap makhluk. Kalau semua makhluk ini serupa, hilanglah keindahan dan keunikan itu. Dan yang lebih unik, kita sebagai manusia dianugerahkan akal fikiran yang waras dan bijak. Akal dikerah supaya berfikir. Dan adakah kita sudah berfikir?

Sikap memandang rendah pada diri sendiri hendaklah dijauhkan. Mengapakah mesti kita merasa rendah diri. Adakah disebabkan masalah fizikal yang disebutkan tadi? Sekiranya itulah masalah utama, buanglah dengan segera dari minda kita. Apabila kita sudah mula memandang rendah pada diri sendiri, mungkin kita juga memandang rendah pada orang lain. Oleh itu, keyakinan diri hendaklah dibina supaya kita lebih selesa apabila hendak membentuk persahabatan dengan orang lain. Binalah keyakinan diri dengan banyak menambahkan ilmu. Dan kita perlulah pula rajin mencari ilmu dan bukan hanya menadah atau meminta ilmu itu datang bergolek ke pangkuan.

Usah sekali-kali membenci diri sendiri
Kita benci pada diri sendiri! Mengapa benci? Sikap benci hendaklah dihindarkan dari dalam diri kita. Hargai diri kita. Hanya kita yang boleh hargai diri sendiri. Sikap benci ini boleh mempengaruhi orang lain. Sekiranya kita masih tidak menghargai diri sendiri seperti kita tidak menghargai diri sahabat kita. Fikiran negatif hendaklah dijadikan positif.

Orang lain harus dijatuhkan
Apabila nilai dan sikap negatif sudah bersarang dalam diri, kita sering berusaha hendak bersaing dengan orang lain. Meskipun bersaing itu adalah satu cara yang sihat, tetapi kita tidak. Kita bersaing kerana hendak menjatuhkan orang lain supaya mereka tidak boleh menyaingi atau lebih daripada kita. Kita suka melihat orang lain jatuh atau dimalukan. Dan kita pula cuba menaikkan status kita di mata orang lain dengan cara yang tidak elok.

Sekiranya sikap negatif ini diamalkan, sudah tentu kita tidak boleh membina malahan menjalin persahabatan yang berpanjangan dengan sahabat kita. Malahan sikap negatif kita itu dibenci oleh sahabat kita. Ubah dan buanglah sikap ini bagi memastikan kita mempunyai harapan bersama dengan sahabat kita. Jika kita masih berdegil, tidak mustahil kita keseorangan sepanjang hayat.

Siapalah diri saya ini?
Mungkin kita sering mengajukan soalan ini dalam hati. Kita merasa diri tidak layak bersahabat dengan individu yang bijak, cantik, kaya, berkulit putih, dan sebagainya. Itu pandangan kita yang berfikir, lebih baik kita mengundur diri sebelum dimalukan atau dipandang rendah. Itu kata hati kita. Kita mengambil keputusan sendiri bagi melindungi diri sendiri. Melindungi dari menerima cemuhan dari orang lain yang belum pasti terjadi atau tidak.

Apabila adanya perasaan atau tanggapan sendiri, kita mengongkong atau memperkecilkan kelebihan diri sendiri. Kita yang menentukan diri kita negatif, sedangkan orang lain tidak beranggapan begitu. Kita tidak bebas dan malu hendak ke mana-mana. Dan apabila kita melihat orang lain yang mesra atau aktif dengan sikap mereka, kita mula merasa cemburu dan membenci mereka secara membabi buta tanpa alasan. Pandangan ini hendaklah disingkirkan dari minda dan hati kita. Yakinlah bahawa kita mempunyai keistimewaan tersendiri. Hanya kita sahaja yang tahu.

Mereka itu teruk!
Kita hendaklah menghindarkan dari memikirkan orang lain adalah mempunyai sikap yang teruk. Elakkan dari selalu mencaci atau menghina individu lain yang kita rasa tidak sesuai dibuat sahabat. Adakah dengan mengumpat atau memandang rendah orang lain, boleh meletakkan diri kita ke status yang tinggi? Mungkin kita ego dengan sikap yang ada. Tapi, ketahuilah, dengan sikap ego yang tidak bertempat itu yang boleh merosakkan hubungan kita dengan orang lain.

Sifat ego yang tidak terkawal sering kali menganggap orang lain tidak bagus, tidak betul, tidak pandai. Kita pula selalu kritik orang lain, meskipun orang itu sudah mencapai kejayaan. Kita seperti tidak suka dengan orang lain dan suka menyampaikan cerita-cerita yang tidak benar.

Kita haruslah hindarkan sifat ini yang akhirnya boleh merosakkan diri sendiri. Sekiranya sifat ini berterusan, tiada siapa yang sudi bersahabat dengan kita.

Banyak bercakap!

Wanita terkenal dengan banyak bercakap. Kita sering dikaitkan dengan tabiat 'suka membebel' atau 'suka berleter dan juga 'suka mengkritik' bagi sesuatu keadaan atau isu semasa. Tanpa disedari, apa yang kita bual atau tuturkan itu tidak langsung memberi faedah pada diri dan juga orang lain.

Kita adakalanya banyak bercakap tetapi kita tidak tahu apakah butir-butir percakapan itu. Suka bercakap banyak semata-mata hendak menarik minat individu lain supaya memberi perhatian kepada diri kita. Pertahankan apa yang dibicarakan oleh kita dengan bersemangat bagi membuktikan yang pandangan kita adalah benar. Tidak peduli dengan pandangan sahabat lain. Sekiranya sikap ini berterusan, tiada siapa yang suka mendekatkan diri atau menjalin hubungan dengan kita. Bercakap banyak adakalanya membayangkan diri kita yang lemah. Banyak berbicara, banyak pula kesalahannya.
Dipetik daripada blog penulis buku Young Aisyah, Saridah Hamid di http://saridahamid-kuinginbicara.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment