Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, September 27, 2013

Dilemma memilih sekolah anak-anak

Bismillah,

Setiap kali peperikasaan UPSR, PMR dan SPM maka ibu bapa akan terfikir tentang sekolah yang bakal di tempatkan bagi anak-anak sesuai dengan keputusan yang diperoleh dan keupayaan serte kecenderungan anak-anak. Berdebar saat menerima keputusan beralih pula kepada dilemma memilih sekolah untuk mereka. Ada ibu bapa yang mahu anak-anak bersama mereka maka mereka akan di hantar ke sekolah berhampiran sahaja. Namun ada yang memilih untuk menghantar anak-anak ke sekolah yang dirasakan lebih bagus seperti SBP, SBPI, SMKA, SAM, INTEGRASI dan juga alternatif school/sekolah swasta yang menawarkan pelbagai pakej pelajaran baik untuk akademik mahupun ko kurikulum. 


Apa jua sekolah bukan satu yang penting kerana lebih penting adalah kemahuan anak-anak sendiri untuk belajar tetapi sekolah tetap memainkan perana dalam membentuk keperibadian anak-anak. Memang ibu bapa adalah faktor utama namun perlu kita ambil kita dengan siapa anak-anak kita bergaul, bagaimana corak pergaulan tersebut dan apa silibus yang ditawarkan. 


Maka pada saya ia tidak menjadi satu diemma yang besar kerana priorti anak-anak saya perlu bersekolah aliran agama sebagaimana saya dan suami sebelum ini. Bahkan jika aliran sains sekalipun saya mahu memastikan anak mengambil aliran Sains Agama. Bagi saya yang mmilih anak-anak perlu belajar bahasa Arab maka sudah pasti itu adalah ciri ke dua yang perlu ada. Ciri yag ke tiga saya memastikan sekolah tersebut dekat dengan rumah atau dengan kata lain mudah untuk dikunjungi dan dilawati. Biarpun tinggal di asrama kami mahu memastikan agar anak-anak sentiasa dekat dengan kami untuk kami mudah mengambil dan menghantar. 

Apapun sekolah yang dipilih ia bergantung kepada anak-anak dan ibu bapa yang memainkan peranan dalam mendidik. Ini kerana ibubapa tetap berperanan dalam hal anak-anak, sekolah walau di mana, aliran apa tetap memerlukan tarbiyaah dan didikan dari rumah. 

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment