Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, September 1, 2013

Rumah terbuka dan puasa enam


Bismillah,

Berkongsi tentang cerita raya Syawal sudah dipenghujung.. biarpun mungkin kita sentiasa menerima undangan untuk majlis rumah terbuka namun sudah pasti kita tidak mahu terlepas ganjaran puasa enam pada bulan Syawal. Moga-moga pembaca sekalian berjaya menyudahkan misi puasa Syawal. Puasa Syawal iaitu dipanggil puasa enam adalah antara hari-hari yang disunatkan berpuasa. Jika yang sudah terbiasa berpuasa enam maka sudah pasti di awal lagi mereka sudah melangsaikannya. Namun begitu bagi wanita ada juga yang berdepan dengan uzur syarie maka sudah pasti mereka perlu menyusun tarikh dan jadual puasa dengan sebaiknya. Dalam mana perayaan menyambut hari raya di Malaysia trutama di bandar sudah menjadi tradisi selama sebulan bulan Syawal, sambutan rumah terbuka di mana-mana maka ia menjadi satu dugaan buat individu memenuhi puasa enam. 

Realtinya jika sudah ada kecintaan kepada puasa maka makanan yang dilihat enak tidak menjadi nafsu kepada mata dan perut, begitu juga rasa penat dan cabaran berpuasa itu hilang. Ibarat alah bisa tegal biasa. Namun puasa bukan setakat menahan lapar dan dahaga kerana puasa juga perlu mentarbiyyah diri maka Syawal ini merupakan medan untuk mempraktiskan apa yang telah dilalui sepanjang sebulan memasuki madrasah Ramadhan. Ia adalah keseniambungan dari bulan Ramadhan membawa kepada Syawal. Moga-moga puasa membantu kita untuk menjadi insan yang lebih baik dari sebelum ini. 

Wallahuaalam. 

No comments:

Post a Comment