Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, September 15, 2013

Wahai Jiwa yang Tenang....

Bismillah..

Apa yang kita mahu adakala tidak sebagaimana yang berlaku, itulah kehidupan. Kita akan sering betemu dengan suka dan duka. Ia adalah pelangi yang indah jika kita mampu melihat dengan mata hati dan mencari makna disebalik warna itu. Saat warnanya terang kita ceria, bila warnanya kelam kita berduka. Lalu bagaimana memujuk jiwa agar redha dengan segalanya?
Mudah sahaja... hidup ini jalan berliku yang perlu dipandu dengan jiwa yang tengan hati yang lapang dan minda yang terbuka. Persoalan yang datang dalam hidup perlu dijawab bukan dengan emosi, ia perlu diteliti dengan membelek diari diri, muhsabah bersama penelitian pada kalam ilahi dan sunnah Nabi.

Ia juga bukan dengan semata menjamu lahiriah menjamu mata di pantai indah atau melabuh badan di air terjun, bahkan ia menuntut rasa kesyukuran pada Rabb, mengenal pencipta dan menghayati alunan panorama dengan hakikat bahawa makhluk itu banyak kelemahan, lalu saat diuji ke mana mengadu? Saat tercalar emosi di mana beradu? Asyik dengan lagu atau beradu di sejadah? Leka bercerita mengadu domba hal masalah atau berkeluh kesah dengan Khalik dengan mengakui diri yang sebenarnya mennzalimi diri sendiri..

Terlerai rasa dan bersatu jiwa dalam tenang bila diri mengerti semua itu untuk menperbaiki peribadi, mengiklhaskan diri bahawa ujian itu latihan Rabbani... Lalu talkinkan ia dengan  "addabani rabbi fa ahsana taadibi"

Wallahuaalam..

No comments:

Post a Comment