Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, September 30, 2013

Persediaan dan doa sewaktu menduduki peperiksaan


Bismillah,

Hari ini bermulanya detika peperiksaan untuk anak-anak... Iman Ihsan orang yang teruja mahu masuk periksa, paling seronok sebelum ke sekolah katanya : " Ummi doakan ye... ".. Bila beliau sudah ke sekolah maka saya beransur ke ofis. Jam menunjukkan pukul 5.45petang maka telefon bimbit saya berdering di hujung sana suara Iman berkata " Ummi, Iman dah habis exam nanti Ummi doa ya agar pemerikasa lembut hati".. Jawab saya.. " Doa ummi sentiasa bersama Iman.."

Ternyata saya senyum sendiri.Anak-anak bila diasuh untuk berdoa maka saat genting mereka mahu dekat dengan Yang Maha mencipta dan Maha Berkuasa. Anak saya yang bakal menduduki PMR juga sebelum ke asrama siap berpesan, " Ummi nanti hari Rabu Ummi puasa ye".. Lalu saya menjawab " Puasa sunat hanya Isnin Khamis sahaja". Beliau menyarankan begitu kerana sering saya ingatkan agar banyakkan berpuasa dan beristighfar bila belajar. Kita bukan bergantung kepada study sahaja kerana Allah yang menentukan kejayaan. 

Selain itu ibu bapa juga boleh mengamalkan sedekah agar anak-anak dipermudahkan dalam menjawab peperiksaan. Puasa itu juga banyak hikmahnya kerana waktu berpuasa otak kita lebih aktif mengingat dan membantu memori. Banyakkan beristghfar pula agar Allah ampunkan dosa dan memberi cahaya pada hati dan minda. Selain itu makanlah makanan berkhasiat serta makanan sunnah. 

Bagi anak-anak yang bakal menduduki peperiksaan, dekatkan diri kepada Allah. Bagi ibu bapa pula banyakkan berdoa. Harapan bukan semata anak-anak lulus periksa dengan cemerlang, tetapi lebih utama mereka berjaya dunia dan akhirat.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment