Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Saturday, October 5, 2013

Motivasi Pelajar SPM ; Tips mengingat fakta dan formula

Bismillah,

Hari ini Alhamdulillah dipermudahkan Allah untuk memberi motivasi kepada pelajar-pelajar SPM di Koleh Dar Al Hikmah. Motivasi pelajar SPM dan teknik menjawab diadakan bagi memberi suntikan semangat kepada para pelajar agar mereka gigih belajar walau di saat akhir. Selain itu motivasi ini juga membolehkan mereka memperoleh tips belajar berkesan. Antara yang boleh saya kongsikan dengan para pelajar antaranya adalah:

Buat nota ringkas
Lukis peta minda apabila mengulangkaji atau mempelajari tajuk baru
Wujudkan kata kunci.
Buat banyak latihan berhubung sesuatu formula hingga terbiasa.
Banyak latih tubi membuatkan lama-kelamaan mudah untuk mengingati.
Ulangkaji di rumah secara berterusan
Mengulang isi penting
Mempraktikkan dalam aktiviti seharian
Mengulangkaji sedikit-sedikit.
Memahami subjek dan bukan hanya sekadar hafal.
Belajar menggunakan seluruh pancaindera.
Mengulangkaji pelajaran dengan relax dan bukan dalam kepenatan.
Manfaatkan masa yang ada sebaiknya.


No comments:

Post a Comment