Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, October 10, 2013

Membina Potensi Diri Anak-anak


Bismillah,

Setiap ibu bapa pastinya mendambakan anak-anak yang bijak pandai serta berpotensi baik dalam akademik mahupun kurikulum. Bagaimana membina potensi anak-anak supaya kelebihan yang ada mampu diserlahkan. Ibu bapa sebenarnya memainkan peranan yang amat penting. Antara tips yang boleh diguna pakai adalah:


  1. Memberi kata-kata semangat
  2. Sentiasa memuji dan bukan mengkritik
  3. Elakkan membuat perbandingan dengan orang lain
  4. Memberi idea yang bernas pada anak-akan
  5. Latih anak-anak berdikari dan yakin diri
  6. Jika anak-anak membuat silap elakkan memarahi mereka
  7. Kenal pasti kebolehan anak-anak yang boleh dikembangkan
  8. Galakkan keterlibatan anak-anak di sekolah
  9. Memberi kepercayaan pada anak-anak mencuba sesuatu yang baru
  10. Menjadi mentor pada anak-anak

No comments:

Post a Comment