Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, October 27, 2013

Cerita Rezeki Dari Langit

Bismilah,
Inilah kisah yang dikongsikan oleh Dr Zulkifli dalam rancangan Tasawuf Harian di TV al Hijrah. Setiapkali beliau dikaca TV saya sebolehnya tidak mahu melepaskan berkongsian ilmu dari beliau yang mantap. Seringkali bila berkisar kisah sola rezeki maka semua teruja mahu mengetahui bagaimana mendapatkan rezeki yang murah. Semoga kisah ini memberi manfaat buat kita dalam memahami konsep rezeki.

Seorang lelaki yang berpegang kepada prinsip rezeki adalah dari langit. Ini kerana beliau mengambil kefahaman ini berdasarkan ayat al Quran bahawa rezeki itu dari langit. Oleh itu apabila disarankan unutk isterinya mencari rezeki dengan bercucuk tanam maka beliau tidak mahu melakukan kerja-kerja tersebut percaya rezekinya dari langit bukan di bumi.

Suatu hari beliau bermimpi bahawa ada tertanam harta di dalam tanah, namun mimpi itu tidak diendahkan, esoknya beliau bermimpi perkara yang sama, lalu diceritakan mimpi itu kepada isteri beliau. Maka jenuh si isteri meminta suaminya menggalikan harta yang dimimpikan itu. Perkara mimpi ini diceritakan kepada isteri jirannya. Si suami tidak mahu mengali harta tersebut kerana beliau yakin rezeki adalah dari langit.

Isteri jiran itu menceritakan kepada suaminya. Lalu si suami berusaha menggali harta tersebut. Maka tanpa disangka ada dua bungkusan yang berat di dalam bungkusan tersebut. Lalu di bawa pulang bungkugsan tersebut ke rumahnya. Bila dibuka dua uncang tersebut, rupanya didalam itu teradpat ular.

Sahabat ini tidak berpuas hati, lalu di ambil bungkusan itu dilempar ke bumbung rumah jiranya yang percaya rezeki dari langit. Si suami yang percaya rezeki dari langit ini terdengar sesuatu hatuh dari bumvung rumahnya, ternyata bila dilihat terdapt dinar dan dirham di dalam bungkusan tersebut. 

Cerita ini bukanlah cerita yang diketahui kebenarannya, namun moral cerita ini, rezeki itu memang dari Allah, namun kita perlu mengusahakannya dan bukan sekadar menadah tangan tanpa ada usaha da ikhtiar. Bila sudah berusaha maka kita perlu bertawakkal dengan Allah agar dilimpahkan rahmat. 
Wallahuaalam.

 

No comments:

Post a Comment