Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, October 15, 2012

Sikap Diri

Apabila memperkatakan sikap manusia ini adakala kita melihat mereka begitu baik dan sopan, tetapi ada juga yang suka berbohong, Mulut manis, sopan santun jika dilihat, namun apabila berkata-kata suka berbohong dan menokok-tambah segala benda. Jika sepuluh orang kita berkawan dengan orang sebegini maka kita akan sengsara. 
Kita tidak perlu kecewa dengan sikap manusia yang sebegitu. lalu apa yang harus kita lakukan untuk mengubah mereka? Kita perlu melihat sikap kita sendiri, adakah bila kita dilayan dengan kasar, kita mahu membalasnya juga dengan kekasaran? Atau jika sesorang itu bersikap dingin dan menunjuk-nunjuk maka kita juga berkelakuan sebegitu? 
Jawapan kepada persoalan apabila seseorang melayan kita dengan layanan yang buruk ,bersabar dan senyumlah...percayalah mereka adalah golongan yang tidak mengerti... mereka belum mengenal diri hingga mereka menjadi orang yang "bodoh sombonh". yang penting kita jangan bersikap seperti itu. Berdoa agar merekay ang begini akan berubah menjadi lebih baik... 

No comments:

Post a Comment