Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, October 1, 2012

Kehilangan Satu Peringatan


Petang tadi saya ke pejabat Skynet untuk menghantar beberapa parcel... Memandangkan ofisnya dekat dengan ofis saya maka saya memilih untuk sekadar mebawa dompet kecil yang berisi wang yang mencukupi untuk membayar caj perkhidmatan dan juga hp... Entah kenapa saya selalunya amat berhati-hati meletak telefon di tepi meja sambil mengisi beberapa form. Masa itu dalam beberapa second sebenarnya hp saya tidak berada di tempatnya kerana saya sendri ralit menulis. Bila saya sudah membayar dan keluar dari premis baru saya teringat hp yang terletak di atas meja. Dalam 3 minit, saya berpatah balik hp saya sudah tiada. Hmm nak kata cuai mungkin saya sedikit cuai, cuma saya sedikit ralat kerana sewaktu itu tiada pelanggan lain, yang ada hanya seorang staf dan owner yang berusursan di kanuter. Bila ditanya dia tidak mengaku, bahkan mengatakan tidak nampak. Tidak mahu bergaduh dengannya kerana memikir ia hanya hp (konon harta dunia) tapi bila memikirkan untuk membeli yang baru perlu spend duit banyak juga.. 
Kehilangan ini memberi peringatan kepada diri saya agar lebih berhati-hati lagi dengan senario sebgitu. Saya jarang kehilangan barangan. Bila sesuatu itu hilang kita redha kerana kita percaya pasti ada hikmahnya, dan ;ebih penting kita mengharapkan Allah akan menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Mungkin tidak dalam bentuk material tetapi mungkin benda-benda lain.. 
Kehilangan dalam hidup ini buan suatu perkara pelik, ia ujian biasa yang raat-rata kita alami. Namun dalam banyak-banyak hal berkait kehilangan, jangan kita hilang rasa cinta untuk beribadat. Jangan Allah bolak balikkan hati kita dan menghilangkan iman yang ada dalam diri. Kehilangan itu satu peringatan bahawa dalam hidup pasti kita akan mengalaminya, namun jangan hilang kasih sayang dan rahmat Allah. Jika hilang rahmat dan kasih sayang Allah maka kitalah orang yang paling malang. Moga kita sentiasa berada dalam restu IIahi. Hilangpasti ada gantinya asal kita tahu dan belajar darinya bahawa sesungguhnya SEMUA DAN SETIAP SESUATU ITU ADALAH MILIK ALLAH... INNALILLAH WAINNA ILAHI RAAJIUUN...

wallahuaalam   

No comments:

Post a Comment