Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, April 12, 2015

Cara Elakkan GST


Bismillah,

Rata-rata rakyat marhaen merungut tentang GST. Apalagi bila ada pula statement yang kurang bijak dari yang bergelar menteri. Terbaru tentang cara berjimat untuk elak GST dengan mencadangkan pelajar universiti memasak sendiri.

Cadangan tersebut bagus sebenarnya, namun ia bukan solusi terbaik kepada GST. Ini kerana dengan barangan harga yang telah pun naik sebelum ini gara-gara nilai Ringgit yang merudum ditambah dengan cukai yang baru maka ia menjadi kesusahan berganda.

Sekarang ini ramai yang mengganggur, walau milik sijil namun ia tidak laku, apalagi warga tempatan terpaksa bersaing dengan warga asing. Ada juga majikan yang lebih suka mengambil warga asing keran dapat menwarkan gaji yang murah serta mereka lebih serius mahu bekerja. Ini tidak dinafikan ada segelintir warga tempatan mempunyai masalah dari segi sikap.

Realtinya, apa yang mahu diimplementasikan oleh kerajaan walau mendapat bantahan, ia tetap berlaku. Maka solusi kepada rakyat semua tidak lain melainkan perlu bijak menguruskan kehidupan. Berbelanja tidak boros bermakna perlu elakkan makan di kedai supaya tidak dikenakan GST. Pilih barangan yang boleh murah dengan membandingkan harga, ini membantu agar kita membeli dengan harga yang berpatutan.

GST tidak dikenakan kepada sayur-sayuran, ini satu perkara yang baik. Ia masanya untuk individu mengekalkan gaya hidup sihat dengan membanyakkan makan sayuran. Pemgambilan daging serta makanan yang dikenakan GST perlu dikurangkan.

Mungkin ada yang mengatakan mereka sudah cuba pelbagai cara untuk berjimat cermat, apalagi ruang yang ada kerana kehidupan sebelum ini juga masih ditahap ala kadar, asal mampu meneruskan kesinambungan hidup. Apa yang mampu dikatakan, jika kita susah dunia maka carilah kebahagiaan akhirat. Moga Allah gantikan kesusahan di dunia ini dengan kebahagiaan yang tidak bertepi di syurga nanti.

Wallhuaalam

No comments:

Post a Comment