Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, April 7, 2015

Harta Pusaka



HARTA PUSAKA
Allah memberi rezeki dengan cara yang berbeza. Ada yang diperoleh secara mudah dan ada juga yang terpaksa kita usahakan sendiri. Salah satu rezeki yang bergolek adalah harta pusaka. Apa jua yang dinamakan harta setiap darinya akan dipersoalkan kelak, salah satunya bagaimana kita membelanjakan harta itu? Apakah manfaatnya buat diri dan orang lain?
**************************
Saya mendapat harta pusaka peninggalan arwah ayah sewaktu genap usia saya 18 tahun. Paling saya terharu dan saya kagum dengan ibu saya adalah beliau tidak pernah menjual walau sebidang tanah pun harta peninggalan arwah ayah.Walau terpaksa bekerja keras mencari rezeki untuk anak-anak, namun sebagai ibu tunggal yang gigih. ibu saya tidak pernah putus asa dengan rezeki. Tidak juga berjoli dengan apa yang ada.
Setelah sekian lama,sering sibuk dengan urusan kerja, maka seminggu yang lalu sekali lagi ibu memaksa saya pulang untuk memberikan sebahagian lagi harta pusaka yang belum ditukar hak milik. Katanya sebelum menutup mata dia mahu selesaikan apa yang patut. Sekarang ibu tidak punya apa-apa. Harta yang berharga beliau miliki adalah kami, anak-anak dan cucu cicit. Namun kami sebagai anak-anak biarpun harta pusaka sudah bertukar hak milik segala hasil sawah dan juga kebun tetap jadi hak milik ibu.
Sewaktu itu saya tidak berapa tahu nilaiannya. Namun jika dinilai kesemuanya ibu saya sudah jadi jutawan sekarang ini, jika semua ini masih menjadi miliknya.Pendek kata setiap tahun boleh ke Tanah Suci. Hakikatnya ibu tidak tamak, dia mahu anak-anak memperoleh apa yang sepatutnya.
Bahagiakah milik harta pusaka? Hakikatnya, disaat usia berganjak dan diri semakin matang, saya semakin sedar harta itu datang bersamanya dengan tanggungjawab. Persoalan pertama yang sering saya katakan pada diri, berat amanah ini.... Belum cukup bakti saya kepada ibu ayah serta datuk nenek moyang yang telah mengusahakan tanah pusaka ini. Merekalah yang telah mengeluarkan keringat meneroka tanah menjadikannya ladang.
Sejujurnya harta ini perlu dikembangkan menjadi ladang pahala untuk mereka. Segala hasil perlu menjadi sedekah jariah yang akan mengalir kepada mereka di alam barzakh. Sebagaimana hadith Rasulullah menyebut salah satu yang dibawa anak Adam bersamanya ke alam kubur adalah sedekah jariah. Maka kita sebagai penerima harta pusaka inilah berperanan untuk menjadikan dan menyambungkan ia agar menjadi ladang pahala kepada mereka yang telah pergi. Sungguh besar amanat ini....
Namun hakikat sebenar, sewaktu kita hiduplah jugalah kita perlu memperbanyakkan amal jariah. Harta yang ada jika anak-anak tidak memperbuat yang sepatutnya maka ia tidak akan bermakna apa-apa. Saya terfikir mahu mewakafkan sedikit dari apa yang ada. Ya Allah jadikan kami golongan kaya di dunia dan kaya di akhirat. Di dunia kaya dengan amalan kebaikan dan di akhirat menjadi jutawan yang bakal mendapat sebaik-baik ganjaran dari Allah.
Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment