Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, April 7, 2015

Petua keracunan makanan



PETUA 
Ada ketika apa yang kita makan tidak bersesuaian dengan penghadaman. Ada juga disebabkan oleh makanan yang pelbagai menyebabkan berlaku keracunan. Jika berlaku keracunan ada beberapa cara boleh dilakukan.

#‎Petua‬ dari bonda jika keracunan:
1. Minum air asam limau (boleh campur sedikit gula/garam)
2. Minum air kelapa
3. Minum air asam jawa
Kebiasaan selepas minum perut akan memuntahkan apa yang tidak boleh dihadam.
Boleh cuba salah satu bila berdepan emergency,jika berhasil, Alhamdulillah. Jika teruk keadaannya maka perlu dirujuk pada hospital.
Allah berfirman:
"Yakni Allah yang telah menciptakan aku, maka yang menunjukki aku dan Rabbku, yang Dia memberi makan dan minum kepadaku, dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkanku, dan yang akan mematikan aku, kemudian akan menghidupakan aku kembali dan yang amat ku inginkan akan mengampuni kesalahanku pada Hari Kiamat"
[Asy-Syuaraa': 78-82]
Ameen.

No comments:

Post a Comment