Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, April 7, 2015

Kematian




Gerhana di hati
Mati itu pasti

Hari ini melawat Iman di asrama, kisah pertama yang dikongsi olehnya menyentuh hati...
Iman: Ummi, ayah kawan Iman meninggal Khamis malam Jumaat baru ni.
Ummi : Innalillah, sakit apa Iman?
Iman: Eksiden, bapa dia nak datang ambil kawan Iman yang demam kat asrama.
Ummi: Allahu, kematian tu sungguh dekat.
~~~~~~~
Pengalaman menjadi ‪#‎yatim‬ di usia kecil menyebabkan diri dapat merasakan betapa hibanya kehilangan insan tersayang.
Ada orang yang mati dibunuh oleh musuh. Ada yang mati dibunuh oleh penyakit. Ada yang mati kerana kemalangan. Ada yang mati dibunuh oleh usia.
Tak ada yang tahu nasib seseorang kecuali hanya Allah.
Kita semua pasti akan mati. Bila dan di mana itu tidak terlalu penting. Yang penting adalah apa yang sudah kita persiapkan untuk menyambut hari setelah kematian? Persiapan itulah yang akan mempengaruhi "bagaimana" kita nanti mati insyaAllah.
Semoga Allah mengurniakan kepada kita husnul khotimah. Amiin

كل نفس ذاءقة الموت

No comments:

Post a Comment