TAADIB
Pengalaman menjadi pendidik, mengajar bakal pendidik dan menjadi mentor kepada pendidik amat berbeza. Saya bertuah berada dalam 3 situasi ini untuk diri sendiri mengutip pengalaman dan muhasabah diri.
Semalam dalam satu sesi interview seorang bakal pendidik diminta untuk berkongsi pengalaman beliau sepanjang tempoh practicum. Lalu beliau berkongsi satu pengalaman.
"Seorang pelajar memukul pelajar yang lain hingga kawan tersebut menangis. Lalu saya memanggil pelajar tersebut, sebagai pengajaran saya memukul tangannya secara perlahan untuk memberi pengajaran. Pelajar itu kemudian dibiarkan sendirian.
Tidak lama kemudian dia datang kepada saya dan menyatakan... Cikgu saya janji, janji saya tak buat lagi".
Lalu saya bertanya kepada bakal guru tersebut, apakah itu approach yang terbaik dalam mendidik anak-anak? Mungkin ada lagi alternatif lain?
Kelu!
Apa kata senario berbeza, anak tersebut tidak perlu dibalas pukulannnya, namun cukup sahaja menyatakan perbuatan itu tidak baik dan tidak perlu memencilkan dia?
Moral:
+Seringkali dalam mendidik anak-anak kita tanpa sedar mengajar anak untuk membalas semula perbuatan. Mungkin lebih baik jika kita mendorong anak-anak agar saling memaafkan.
+ Skil interview berbeza-beza berdasarkan pengalaman dan latarbelakang pendidikan. Tepuk dada tanya apa yang kita mahu?
+Seringkali dalam mendidik anak-anak kita tanpa sedar mengajar anak untuk membalas semula perbuatan. Mungkin lebih baik jika kita mendorong anak-anak agar saling memaafkan.
+ Skil interview berbeza-beza berdasarkan pengalaman dan latarbelakang pendidikan. Tepuk dada tanya apa yang kita mahu?
No comments:
Post a Comment