Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, April 3, 2015

Tips Perniagaan yang menguntungkan


Bismillah

Perniagaan adalah satu pekerjaan yang ramai diceburi oleh ramai insan. Baik muda atau tua ramai yang menjadikan perniagaan bukan setakat mata pencarian, bahkan perniagaan menjadi satu cara menambah kekayaan yang ada.

Dewasa ini ramai yang tercari bagaimana menambahkan kekayaan dari perniagaan. Tahukah anda perniagaan yang sebenar di sisi Allah? Surah As saff ayat 10 Allah berfirman?
“Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?”. {As saff:10}


Dalam ayat ini kita ditanya tentang perniagaan yang hakiki, maka ayat selepas itu menjelaskan bahawa perniagaan sebenar adalah: Berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri sendiri. Firman Allah “Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).{ As Saff: 11}

Ayat ini jelas menunjukkan bahawa harta yang bermanfaat bakal menjadi penyelamat diri. Maka berusahalah mencari rezeki yang halam di muka bumi ini. Adanya kekayaan yang dimanfaatkan untuk zakat, sedekah dan dilaburkan untuk syiar Islam ia memberi kebaikan buat diri. Selain itu perjuangan agama juga perlu dari diri sendiri dengan menyampaikan ilmu dan berdakwah demi mengukuhkan dan memperkuatkan lagi Islam seantero alam.
Segala amalan dijanjikan pahala yang amat besar dari Allah sebagaimana firmanNya:
“Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar.” {As Saff : 12}

Moga kita tergolong dalam orang-orang yang sentiasa berusaha untuk berjihad di jalan Allah dengan ikhlas.
Ameen



No comments:

Post a Comment