Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, August 26, 2012

Muhasabah Ramadhan



Seminggu bercuti sempena hari raya pelbagai pengalaman baru dirasai. Ramadhan kali ini amat memberi makna buat diri. Alhamdulillah, dan moga-moga segalanya mampu dilakukan dengan lebih istiqamah sebagaimana melalui perjalanan sewaktu Ramadhan. Menghayati perjalanan ramadhan tidaklah susah, setelah tibanya Syawal maka mari sama-sama merenung diri apa yang kita lakukan dispeanjang Ramadhan maka yang baik itu elok dikekalkan dan sebolehnya dipertingkat. 
Ramadhan adalah proses kita mentarbiyyah diri dan membiasakanya diwaktu yang lain. Contohnya mudah, jika bulan Ramadhan kita boleh solat maghrib berjemaah ( setelah selesai berbuka) atau solat subuh di awal waktu (selepas bersahur) maka amalan itu perlu diteruskan sebagaimana sebelumnya. Sama juga dengan puasa, solat Sunat Syawal iaitu puasa enam sebolehnya dijadikan rutin sepanjang tahun. ia tidak susah untuk dilakukan jika kita mendapat tarbiyyah rohani sebulan berpuasa di bulan Ramadhan. Selepas itu biasa-biasakanlah untuk berpuasa suant Isnin dan Khamis. Percayalah, alah bisa tegal biasa. 
Jika di bulan Ramadhan kita berlumba-lumba untuk bersedekah dan berzakat, sebenarnya di bulan lain boleh juga meneruskan amalan sedekah. Mungkin kita kata wang rimggit itu sudah habis dibelanjakan.Sebenarnya ada banyak cara boleh bersedekah, ia bukan semata wang ringgit, tetapi SENYUMAN, IDEA, TENAGA, dll. Moga Allah membantu kitau untuk sentiasa ISTIQAMAH DAN IKHLAS dalam mencari keredhaanNya, Ameen.

No comments:

Post a Comment