Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, August 10, 2012

Antara Kita Berdua sebagai Suami Isteri



Renungan kenali diri mengajak pembaca yang bergelar suami atau juga isteri untuk sama-sama menilai dan muhasabah diri tentang peranan baik sebagai suami mahupun sebagai isteri. Seringkali kita dengar berlakunya pergaduhan antara suami isteri kerana masing-masing tidak menjalankan kewajipan yang sepatutnya. Walhal sebelum termeterai ijab kabul, masing-masing berjanji untuk menunaikan segala tanggungjawab. Berjanji mahu menjadi yang terbaik. Namun ada ketikanya ia tidak berlaku.

Maka untuk mengelakkan terjadinya perkara sebegini, elok jika kita sesama suami isteri saling ingat mengingti, saling berpesan ke arah kebaikan. Tekad ini sering ada dikalangan pasangan, tetapi tidak semua pasangan boleh menerima teguran atau pesanan, ingatan atau kata-kata perangsang dari pasangan mereka. Hingga adakalanya pesanan atau ingatan yang diberi dilihat sebagai satu kritikan. Ia adakala akan menjadikan suasana lebih keruh dan membawa kepada persengketaan dan perbalahan. Maka disalah datu pihak yang mahukan kesempurnaan dan mel;ihat perubahan akan merasa "helpless". Contoh si suami mahu menegur kesilapan isteri yang suka membuka aurat atau si isteri mahu menegur suami yang merokok kerana tahu keduanya haram. Namun ia tidak dapat dilakukan kerana pasangan masing-masing tidak boleh menerima dan ada hujjah tersendiri.
Jika ini berlaku bagaimana tindakan yang perlu di ambil, ibarat kita menegur salah tidak menegur juga salah. Bila perkara sebegini apa cara yang boleh kita lakukan? Pada hemat saya, kita boleh menegur dan memberi nasihat ,jika kita tidak berdaya maka berusahalah menjadikan diri kita terlebih dauhulu terbaik disisi Allah dan manusia. Hebat bagaimana mahukan kebaikan berlaku dalam rumah tangga kita perlu ingat, kita tidak mampu mengubah orang lain melainkan mereka mahu mengubahnya. Jalan yang selamat adalah panjatkan doa, moga suatu masa pasangan kita boleh menerima apa kebaikan yang mahu kita terapkan. 

Ada juga yang memujuk hati akan berkata "tidak mengapa, masuk kubur lain-lain... " apapun kita perlu ingat bahawa doa untuk kita kepada pasangan atau keluarga untuk bersama-sama di Jannah. Oleh itu bagi pasangan yang susah untuk dinasihati.. tepuk dada, tanyalah IMAN.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment