Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, August 16, 2012

Cinta Yang Mana?



Seringkali kita berimpian untuk dipertemukan jodoh dengan insan yang menjadi idaman hati. Bahkan kita akan sentiasa meletak harapan mengunung tinggi agar pasangan kita itu akan diterima oleh ibu bapa atau keluarga. Realiti dan fantasi seringkali tidak datang seiring. Apa yang diharap tidak semestinya menjadi kenyataan. Maka bila berlaku keadaan dimana jejaka/dara idaman tidak diterima oleh yang berkenaan maka kita akan merasa jiwa remuk redam menahan rasa dan kecewa. Dari situ kita akan mula berkira-kira untuk berbuat apa sahaja asal boleh bersama si dia pujaan kita...

Persoalannya? Adakah kita sanggup melakukan sesuatu yang melampaui batasan semata-mata demi insan yang baru kita kenal? Adakah kerana si dia kita sanggup memutuskan perhubungan kasih sayang dengan orang yang membesarkan kita? Adakah kerana cinta sanggup kita bebruat apa sahaja?
Bagi yang sedang dalam hangat percintaan, hingga menjadi buta hati dek keranan nafsu cinta yang tidak lagi mampu mengawal minda.. Saya mengajak anda untuk berfikir menggunakan iman, merenung menggunakan akal yang waras.. Ada banyak cara menyelesaikan masalah, jangan terburu dalam mengambil keputusan.. Ada banyak lagi onak dan duri dihadapan. Hidup ini bukan semata berfikir saat dan ketika ini, ada perlunya kita melihat satu masa nanti apa akibatnya jika terlalu meburu cinta manusia...

Ingatlah.. ada banyak cinta, namun cinta mana yang jadi kepentingan? Ada pelbagai cinta, tetapi cinta mana yang boleh diambil menjadi pedoman... TEPUK DADA TANYALAH IMAN.

No comments:

Post a Comment