Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, November 8, 2012

Bila ada irihati maka apa sahaja boleh terjadi...


Lawak juga membaca di blog Asam Garam tentang sakit jiwa... sememangnya manusai ini ada pelbagai watak yang kadangkala berwatak baik tetapi di dalam hati mereka penuh dendam dan iri hati. Kita perhatikan perkara ini banyak berlaku di mana-mana. Terutama di ofis/pejabat, di dalam perhubungan dan sebagainya. Apabila orang yang irihati ini melakon wataknya dengan berkesan maka akan berlakulah kekeruhan dalam perhubungan,akan ada orang yang menagguh di air keruh, mereka ini seronok melihat orang lain kecewa dan kecundang. 

Kehidupan ini memang penuh dengan politik, baik dalam perhubungan atau pun di tempat kerja. Perkara ini tidak boleh kita lari, bahkan ada yang bermasalah ditempat kerja kerana adanya adu domba, kata mengata, kipas mengipas dan sewaktu dengannya memilih untuk berpindah kerja atau berpindah department. pada hemat saya, di mana jua kita pergi, walau dalam organisasi mana sekalipun, kita akan bertemu dengan orang-orang yang bersikap irihati dan dendam kepada orang lain, dengan katal ain mereka yang begini tidak boleh melihat orang lain senang. Maka objek cemburu ini yang akan menjadi mangsa. Nasihat saya bersabarlah dengan apa jua, kerana Allah sebenarnya mahu membentuk sikap kita yang terbaik maka Dia meletakkan orang-orang sepperti ini di sekeliling kita. Berdoalah agar orang sebegini mendapar rahmat dari Allah untuk berubah. 

No comments:

Post a Comment