Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, April 11, 2013

Bijak membuat pilihan


Seronoknya perasaan mahu balik kampung, itu bagi yang tiada komitmen. tapi bagi yang ada komitmen pastinya akan ada sambungan ayat yang seterusnya iaitu... seronok balik kampung jika tak perlu pergi tuisyen, bahagia balik kampung jika tidak memikirkan kerja-kerja ofis yang menimbun..serta pelbagai lagi sebab-sebab yang memusnahkan perasaan ingin pulang ke kampung. Tetapi untuk kali ini, bila diumumkan pilihanraya 2013 maka ia seperti satu tolakan bagi yang mengatakan tiada masa dan ruang unutk bercuti ke kampung kerana terpaksa pulang demi menunaikan keawajipan. Itu bagi yang nama mereka tersenarai untuk mengundi di kampung halaman. Bagi yang mengundi di kawasan kediaman maka sudah pasti ia satu kemudahan. Berbalik kepada terpaksa balik kampung kerana mengundi ia juga satu keseronokan kerana adanya peluang unutk pulang ke kampung halaman masing-masing.

Semalam saya berkenalan dengan seorang hamba Allah yang mahu menempah tiket bas untuk pulang ke kampung. Katanya tiket nanti kehabisan, jadi beliau perlu cepat-cepat beli. Lalu sempat saya bertanya.. "bukan main semangat lagi mahu balik mengundi, agak-agak mahu undi parti mana la gamaknya yea.." saya sekadar bersoloroh sahaja tetapi, beliau menjawab.. "saya sepuluh tahun berada dlm parti x.. saya pernah menghina dan memaki serta mencaci seseorang ..... sekarang saya sangat-sangat insaf, rasa sangat2 bersalah, saya mahu pulang ke kampung kerana mahu memastikan parti y ini menang"..terkedu saya mendengar.. Lalu panjang lebar diceritakan pada saya kisahnya..

Moral ceritanya.. kita tidak boleh terlalu taksub dengan sesuatu hal hingga sanggup mencaci dan memaki orang lain. Insan yang beliau sebut itu pernah saya ketemu beberapa kali. setiap kali beliau akan berpesan satu perkara ini yang tidak saya lupa..beliau tidak banyak mercerita soal parti..tetapi lebih banyak menasihati soal ibadat dan prinsip.. sementelah bercakap dengan kami yang sememangnya dari sekolah aliran agama..kata beliau" walau sesibuk mana pun kita jangan tinggal solat tahajjud..amanah Allah perlu dijaga..".

Lalu siapapun pilihan parti yang kita pilih dan percaya untuk memegan tampuk negara pastikanlah ia boleh membawa kita kepada insan yang lebih baik yang tiada lain matlamatnya melainkan untuk mencari redha Allah agar hidup di negeri hakiki akan selamat...
Wallahuaalam.   

No comments:

Post a Comment