Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, April 28, 2013

Saat diri dirantai masalah

Seringkali terdengar rungutan menyatakan bahawa hidup sering sahaja ditimpa masalah yang tidak berpenghujung. Persoalannya kenapa seperti diri yang sama, kenapa tidak orang lain. Ada ketika terasa tuhan tidak berlaku adil.... saat diri dirantai masalah fikirkan dan muhasabah...

Persoalannya betulakh orang lain tidak bermasalah seperti kita? Atau kerana mereka diam dan senyum sentiasa maka kita merasakan hanya diri kita yang ada masalah dan orang lain pula tidak sebagaimana kita hingga kita merasa tuhan tidak berlaku adil... 

Wahai diri percayalah, setiap perkara yang tersurat ada sesuatu yang tersirat disebaliknya. Kita melihat ornag lain tidak bermasalah walhal masalah mereka lebih besar dari kita. Kita tidak pernah mendengar mereka merungut bahkan mereka lebih banyak diam bukan kerana mereka tidak pernah diuji dengan masalah. Hakikatnya mereka sudah boleh menerima hakikat ujian yang diberi Allah. Mereka menerima dengan tenang dan berusaha menyelesasikan masalah tersebut tanpa menyalahkan Yang Maha Kuasa. Mereka melihat disebalik musibah ada ganjaran pahala bagi mereka yang BERSABAR DAN REDHA.
Wallhuaalam

No comments:

Post a Comment