Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, April 5, 2013

Konsep Belajar ; Adakan Jurnal Peribadi untuk Inspirasi


Belajar adalah topik yang sama ada disukai atau sebaliknya. Biar apapun konsep belajar adalah :
  1. Niat kerana Allah
  2. Jihad mencari ilmu
  3. Mendapatakna ilmu pengetahuan
Seseorang yang berjaya kerana mendapat pengetahuan bukan semata keputusan yang bagus. bagi mendapat kepuasan belajar dunia dalaman menentukan dunia luaran. Jika kita belajar kerana Allah, kerana ia satu jihad maka ia bukan satu perkara yang susan dan bukan juga satu keterpaksaan untuk kita laksanakan. Bahkan belajar adalah satu perkara yang amat menyeronokkan. Untuk mengubah diri supaya seronok dan gembira menjadi pelajar, maka inidividu boleh mengadakan jurnal peribadi. Jurnal peribadi ini mampi mengubah diri masa 40 hari untuk menjadikan ia satu tabiat yang baik. Apabila memilik jurnal maka  ia  perlu ditulis setiap hari, dalam seminggu apa yang ditulis pasti diingat. Jurnal adalah satu yang boleh memberi motivasi untuk melakukan dan ia juga boleh memberi inspirasi untuk membangkitkan jiwa dan semangat terhadap belajar. Dengan adanya jurnal peribadi ia mengingatkan kita apa yang perlu dilakukan sebagai pelajar. 

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment