Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, July 26, 2013

Tazkirah Ramadan : Tip Mencari Lailatul Qadar


Bismillah..

Jumaat mubarakah buat semua,

Setiap kali Ramadhan menjengah maka tiada jiwa yang tidak mengimpikan Lalatul Qadar bagi yang memahami ganjarannya. Tiada jiwa yang tidak mahu mengejarnya bila faham maknanya. Maka bagaimana memperoleh malam yang dijanjikan ganajran yang berlipat kali ganda ini? Maka mudah sahaja lalukan segala amalana baik tilawah al Quran, terwaih, zikir, solat malam dan sebagainya secara konsisten.

Ibadat bukan mengikut pasang surut motivasi tetapi ibadat yang konsisten akan terbit dan terlaksana apabila hamba merindui Rabbnya. Ibadat yang konsisten bukan semata kerana ditimpa musibah maka baru mahu menginsafi walau tetapi perlu bersyukur kerana diberi hidayah, Namun lebih erti jika ibadat itu terhasil amalannya dari penghayatan Islam yang jitu, keimanan yang tekal serta aqidah yang mantap maka ia sudah pasti untuk beribadat secara konsisten atau istiqamah demi menggapai Lailatul Qadar bukan lagi satu impian bahkan pastinya menjadi realti.

Pun begitu manusia ini ada kelemahannya. Bila terlalu banyak aktiviti atau kerja-kerja yang perlu dilaksana maka badan akan keletihan. Bila masa mah iberibadat ia memberatkan kelopak mata, ia memberatkan kaki melangkah ke surau, ia melemahkan badan untuk Qiam. Maka apa yang kuat untuk berjuang bagi memperoleh Lailatul Qadar? Yang kuat adalah keinginan yang tidak pernah padam beserta pengorbanan dan kerinduan untuk mendekatkan diri kepada Dia Rabb Yang Maha Agung. Kekuatan terbina bila minda telah di setkan penat itu hanya seketika, penat itu hilang dengan rasa mahu beribdat yang kuat. Mata yang terkulai menjadi celik bila mata hati mengatasi mata zahir. Lalu tiada yang susah untuk beribadat bagi mendapat Lalaitul Qadar.

Ibarat pelari di garis masa, memecut dari awal tanpa peduli pada sekeliling, maka kita pasti berjaya menjadi juara. Moga Ramadhan ini kita menjadi juara kepada diri sendiri. Bersiang dengan diri agar mampu menumpaskan nafsu yang merajai. Wallahuaalam.

http://www.youtube.com/watch?v=eThSNtJe7SY&feature=youtube_gdata_player

No comments:

Post a Comment