Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, July 26, 2013

Erti Memberi Pada Yang Mengerti


Bismillah,

"Erti hidup dengan memberi kerana kita apalah yang kita beri, tanpa memberi tiadalah erti. Maka usahakanlah sesuatu untuk memberi, moga pemberian ikhlas dari sanubari".

Muqadimmah tulisan saya pagi Ramadhan yang hening ini adalah mahu memperkatakan tentang konsep amalan sedekah. Saya percaya ramai yang mahu memberi dan berbudi tetapi ramai yang menyempitkan usaha memberi dengan nilai wang dan material. Walhal memberi itu skopnya amat luas. Menyedekahkan fatihah pada sahabat yang dalam kesusahan, mendoakan orang yang dilanda musibah, memberi idea pada kawan yang sedang menagih pandangan, memberikan tenaga kepada saudara yang memerlukan pertolongan semuanya termasuk dalam kategori memberi. Lalu kenapa bila mahu memberi ia sukar buat diri

Jawapan ringkas kerana jiwa kita belum merdeka. Kita masih merasakan hak kepada apa yang kita miliki padahal semua milik Allah. Hatta setitis ilham dan secangkir idea yang hadir jua adalah milik Allah, siapalah kita. Maka jika ada rasa diri ini begitu kerdil maka tidak hadir rasa bangga diri, tidak datang sifat bongkak dan takbur dalam hari, tidak tersimpan ujud yang ada. Maka mudahnya memberi saat mengetahui ada ganjaran besar menanti.

Muhasabahlah diri sendiri, kerana saya juga berpesan kepada diri ini yang adakala datang sifat bakhilnya. Adakala hadir sekelumit kedekut bila diminta sesuatu, lalu bagaimana harus membuang sifat mazmumah yang satu ini.. Seringkali, dan perbanyakkan membaca isi kandungan Al Quran dengan menghayati ayat-ayat yang mengajak kita kepada melihat kebesaran Allah. " ...Sesungguhnya Allah melihat apa yang kamu kerjakan" (Al Baqarah: 110). Untuk hilangkan sifat kedekut dan mendatangkan sifat memberi maka perhatikanlah sekeliling kita dengan mata hati, lihat tidak cukup, tetapi memerhati dan menghayati hingga terbit rasa bersyukur dalam diri.. Lalu sifat memberi akan hadir bila mana Ruh menyedari jasad ini hanya satu kenderaan menggapai matlamat syurga abadi. ".. Maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan menganut Islam" (Al Baqarah-132). 
Moga Allah menamatkkan usia kita dalam husnul Khatimah. Mga-moga dengan MEMBERI ia menjadi tali hayat di negeri abadi. Ameen.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment