Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, October 30, 2013

Akademi Al Quran ABS



Bismillah,

Akademi Al Quran ia satu nama yang sinonim di dengar cuma mungkin bezanya dari sudut method, approach dan pengurusan. Selama berkecimpung dalam dunia pendidikan saya memerhati dan meneliti banyak perkara, banyak sekolah agama atau alternatif school tumbuh seperti cendawan yang membawa slogan agama dan mempromokan cara hidup Islam. Masing-masing percaya dengan apa yang difikirkan terbaik pada pengamatan mereka berdasarkan ilmu dan pengetahuan masing -masing.

Perhatikan banyak sekolah tahfiz dibuka, ramai yang menghantar anak-anak ke kelas tahfiz, namun endingnya ada segelintir apabila keluar dari pusat tahfiz tidak mengaplikasikan apa yang sepatutnya. Apa yang saya perhatikan ada segelintir yang menghafal secara mebuta tuli tanpa memahami dan menghayati isi kandunganya. Maka bila mahu diterapkan pada diri ajaran-ajaran al Quran yang terkandung didalamnya ia memberi satu bebanan pada individu. Seorang huffaz yang diimpikan tidak berjaya dilahirkan.

Maka kami dan team membawa satu pendekatan baru di Akademi al Quran ABS dengan menggunakan ayat seruan yang baik-baik. Ia satu teknik yang dugunakan pakai dengan mengambil ayat-ayat al Quran yang menceritakan berita gembira. Ia pencdekatan yang membawa pelajar seronok dengan apa yang mereka dengari. Pengahyatan al Quran itu sendiri amat penting kepada setiap individu untuk mereka bukan setakat tahu membaca bahkan menghayati isi pengajiannya.

Wallahuaalam

1 comment:

  1. Adakah kelas berasingan untuk lelaki dan perempuan ataupun alasan yang sama yang sering dengar dari akademi yang lain "terpaksa campur lelaki dan perempuan kerana tempat kecil dan terhad". Ramai ibubapa telah berhentikan anak2 mereka dari akademi campur lelaki dan perempuan kerana kerosakkan moral kerana pergaulan bebas.

    ReplyDelete