Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, March 6, 2015

Amanah



Meneladani Rasulullah
صلي الله عليه وسلم
Amanah adalah salah satu sifat yang wajib bagi Rasul.
Nabi Muhammad merupakan seorang yang amanah. Sifat ini terserlah sejak dari awal sebelum baginda menjadi Rasul. Oleh kerana sifat amanah ini maka Nabi Muhammad sangat dipercayai hingga diberi gelaran AL AMIN.
Dikongsikan oleh seorang sahabat saya hebatnya sifat Al Amin baginda Rasul
bilamana dia di bawa tinggal bersama Abi Talib setelah menjadi yatim piatu dan datuknya juga meninggal dunia, baginda tidak akan MAKAN melainkan setelah anak-anak Abi Talib selesai makan.
Jika diperhatikan kisah ini betapa Nabi Muhammad seorang yang sangat amanah dan berhati-hati serta waspada diri takut mengambil HAK orang lain
*******^^^^^
Moralnya jangan kerana mahu mengenyangkan perut kita sendiri kita sanggup mengambil hak orang lain.
Dalam konteks kehidupan kita seharian sifat amanah ini perlu diaplikasikan dalam menjalankan apa juga perkara, baik sebagai ibu bapa, pekerja, sahabat, rakan niaga dan lainnya.

No comments:

Post a Comment