Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, March 4, 2015

Ke mana selepas SPM?



Bismillah,

Ada rakan FB bertanyakan persoalan perlukah lepasan SPM menyambung pelajaran jika mahu berbisnes. Maka ada pelbagai jawapan yang diberi, ini antara jawapan saya:

Pengalaman adalah universiti terbaik di dunia. Ilmu juga penting dicari dan digali baik secara formal atau informal. Perlu tahu dan faham. Ada bisnes yang jika tiada sijil professional tidak boleh diadakan contoh Law Firm, Counselling Consultancy, Klinik dll. Jangan bagi alasan bisnes untuk masuk universiti dan belajar dengan disiplin. Disamping itu carilah pengalaman dengan cara mendekati orang yang sudah lalui perjalanan jatuh bangun.

Ada juga rakan FB yang memberikan pandangan :
Ada betul nya tak perlu ke universiti jika hendak berniaga dengan cara boleh attend kursus2 pendek berkaitan perniagaan untuk dapat sedikit sebnyak ilmu..tapi  jika ke universiti pastinya ilmu yang dituntut dan pengalaman sewaktu belajar boleh menjadi nilai tambah terhadap persediaan menghadapi dunia bisness, pengalaman sewaktu belajar spt membuat presentation, mengurus masa, mengurus organisasi,penglibatan dalam aktiviti seperti keushawanan, latihan industri & banyak lagi. Itu semua boleh menjadi pengalaman dan persediaan awal untuk menjadi seorang usahawan.

Rakan ini pula menyatakan bahawa beza pemikiran orang yang masuk U dengan lepasan SPM. Ilmu ni lagi dicari, lagi tak cukup. Insyallah ilmu yang baik akan membawa kebaikan dunia akhirat, univeristi merupakan salah satu tempat untuk menimba ilmu. Betul boleh berjaya tanpa ke universiti, tapi lebih cemerlang jika berjaya bersama ilmu yang tinggi.

Ada juga yang memberikan pandangan bahawa belajar kalau ada peluang. Perlu, zaman kita sekarang ni perlu ada macam-macam ilmu, dalam university bukan apa yang dalam buku tu je semata-mata yang kita akan dapat. Proses kematangan fikiran, dan proses berfikir secara professional selalunya develop pada tahap dan usia ni.

Kesimpulan, belajar selagi ada peluang. 

No comments:

Post a Comment