Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, November 2, 2015

Buta mata celik hati


Bismillah,

Menonton Khawater di TV Hijrah memaparkan sekolah pelajar buta di China. Sekolah yang menyediakan prasarana yang bagus untuk gologan kelainan istimewa. Ia juga menunjukkan betapa mereka yang tidak cukup pancaindera namun boleh berdikari dan menjadi terbaik lebih dari insan yang celik.

Jika meletakkan diri kita yang celik serta cukup sifat, adakah kita mampu sebagus mereka? Hakikatnya insan dikurniakan Allah celik mata namun buta hati. Betapa ramai yang melihat, medengar, bercakap tetapi pancaindera itu tidak digunaka ditempat yang betul. Sebaliknya mata yang mampu melihat tidak digunakan untuk memerhati kekuasaan Allah, telinga pula dipekakkan kerana tidak mahu mendengar ajakan ke arah kebaikan.

Begitulah bagi insan yang tidak memperoleh hidayah Allah. Mata hanya sekadar melihat perkara yang zahir tanpa dapat mentafsirkan yang tersirat. Kaki tangan yang gagah mampu memanjat gunung yang tinggi, menyelam di lautan tetapi tidak dapat menggunakannya untuk beribadat kepada Allah.

Mata hati dapat celik bila adanya kesedaran. Bagaimana memperoleh kesedaran? Kesedaran diperoleh bila kita belajar memerhati, melihat sesuatu perkara dengan keinsafan. Kesedaran hadir bila diri mencintai kebenaran. Kesedaran diperoleh bila insan dekat dengan ilmu. Kesedaran tiba bila insan sedar bahawa hidup ini masih jauh perjalanannya.

Oleh itu, mohonlah kepada Allah, agar Dia memberi taufiq dah hidayah buat kita semua. Mohonlah agar Allah menetapkan hati kita pada jalannya, dan tidak dibolak balikkan setelah kita beriman. Semoga kita celik zahir dan celik hati bagi menelusuri kebesaran Rabbi.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment