Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, November 8, 2015

Mendisiplinkan solat jemaah dalam keluarga


Bismillah,

Kehidupan di dunia ini tidak lari dari tanggungjawab. Allah menjadikan manusia dengan tanggungjawab yang perlu disempurnakan. Setiap individu punyai tanggungjawab tersendiri, baik pada diri sendiri, keluarga, masyarakat, negara dan sebagainya. Pendek kata setiap dari kita memakai tanggungjawab yang pelbagai.

Kali ini saya mahu menyentuh peranan dan tanggungjawab ibu bapa dalam mentarbiyah serta mendidik anak-anak agar menyemai rasa cinta untuk solat berjemaah. Jika sebelum ini ibu bapa mendidik anak untuk solat dan menjaga waktu solat, maka perkara seterusnya adalah mendidik dan mendisiplinkan anak agar rajin solat berjemaah.

Bagi memastikan anak rajin berjemaah ia perlu bermula dengan ibu bapa. Tidak susah menerapkan budaya solat berjemaah dalam keluarga jika ibubapa sendiri mempraktikkan perkara yang sama. Ambil contoh solat subuh. Jika seawal pagi saat azan belum lagi berkemundang, bangun untuk qiam maka ibu bapa boleh kejutkan anak bangun solat bersama, jika tidak waktu azan subuh ibu bapa perlu mengejutkan anak-anak untuk sama-sama bersolat.

Bagi anak yang sudah terbiasa bangun awal ia tidak lagi menjadi satu perkara yang susah, benda yang menjadi rutin maka mereka akan terbiasa dengan sendiri. Masalah yang sering berlaku dikalangan kita adalah bila ibu bapa sendiri liat untuk mengerjakan solat maka apa lagi anak-anak.

Dalam hal ini bapa sebagai ketua rumahtangga perlu memastikan seluruh ahli keluarga dapat menunaikan berjemaah bersama. Jika bapa ke masjid untuk berjemaah, maka ibu yang akan menjadi imam kepada anak-anak. Bahkan jika ada anak lelaki yang sudah menuju baligh, bapa perlu mengajak anak untk turut sama berjemaah di masjid atau surau.

Jika sebuah keluarga mampu mempraktikkan solat jemaah, maka kerukunan rumahtangga akan terjaga, kasih sayang akan bertambah, komunikasi dapat dipertingkat. Manakan tidak, apabila setiap kali selesai berjemaah, anak-anak akan bersalam dengan ibu bapa, bahkan sewaktu selepas solat, doa dipanjatkan dan diaminkan bersama oleh semua ahli keluarga, maka ia menambah barakah dan rahmat menjadikan keluarga yang sentiasa di bawah payung Ilahi.

Menjadikan sesuatu itu rutin tidak susah, yang penting mulakan langkah yang pertama dengan solat awal waktu. Meletakkan solat sebagai agenda utama kehidupan.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment