Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, November 5, 2015

Cara Faham Bahasa Arab Al Quran


Bismillah,

Malam ini akan diadakan program Fahami Bahasa Arab al Quran di tadika ABS Saujana Utama. Program bakal dikendalikan secara percuma oleh Pn. Dr Nadiyah Elias. Beliau sudah menjadi pakar dalam menggunaka prakata faham Bahasa Arab.

Kali pertama menghadiri program beliau tahun lepas, saya amat kagum dengan usaha gigih beliau yang dari awal zero dalam Bahasa Arab. Namun kerana kegigihan dan semangat beliau yang tidak pernah luntur untuk memahami al Quran beliau berusaha berterusan hingga sekarang ini boleh dikatakan beliau memahami dan telah pun membuat prakata bagi al Quran hampir keseluruhan juzuk.

Setelah itu beliau berkongsi pula kepada ramai di luar sana, menyuntik semangat serta mengajar mereka agar yang tidak arif Bahasa Arab dapat memahami isi kandungan al Quran. Sesungguhnya ganjaran pahala yang amat besar buat Dr Nadiyah.

Hakikatnya ramai kita yang bukan setakat kurang membaca al Quran, namun jika ada yang membaca tetapi tidak memahami perkataan yang terkandung, apalagi mendalami tafsirannya. Maka tidak pelik bila kita kurang penghayatan sewkatu mendengar atau membaca ayat-ayat al Quran.

Jika merasakan usia sudah lanjut, sukar untuk mempelajari Bahasa Arab, ia sebenarnya belum terlambat. Asalkan ada niat dan azam pasti Allah akan permudahkan. Memahami Bahasa Arab satu kepentingan, ia bukan semata untuk faham al Quran, serta apa sahaja rujukan yang ada dalam Bahasa Arab, tetapi Bahasa Arab itu sendiri adalah Bahasa ahli syurga. Maka kita yang semua mendambakan untuk masuk ke syurga, setidaknya mempelajari Bahasa Arab ia petanda usaha kita untuk masuk ke syurga.

Memahami Bahasa Arab dengan menggunakan al Quran adalah satu cara yang sangat praktikal. Bahkan kita mendapat dua dalam satu. Bukan setakat dapat faham dengan belajar bahkan kita juga mendapat ganjaran pahala apabila menyebut setiap huruf al Quran. Apalagi bila memahami setiap patah perkataan dan mengamalkan ajaran yang terkandung, sudah pasti ganjaran besar bakal diperoleh.

Semoga kita semua istiqamah belajar dan sentiasa mahu belajar mendalami al Quran. Ameen

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment