Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, November 18, 2015

Isi Hati Rahsia yang Tersembunyi


Bismillah,

Ikhlas itu adalah sifat ihsan, ia sesuatu yang tersembunyi. Tiada yang tahu melainkan Allah, Rabb yang Maha Mengetahui.

Lalu apa ada pada hati?

Hati adalah punca segala kebaikan dan kerosakan. Baik hati maka baiklah diri insan. Bila hati busuk walau yang ditonjolkan di luaran begitu cantik, namun lambat laun ia akan dapat dicium baunya yang tidak menyenangkan.

Hati yang kotor akan dekat dengan maksiat, manakala hati yang bersih akan dekat dengan ibadat. Hati yang rosak dan kotor perlu di rawat. Zikir dan bacaan al Quran mampu membersihkan hati yang kusam.

Bila hati bersih, pasti ia akan menghasilkan ketenangan buat pemiliknya. Saat hatimu gundah dan gelisah, maka kembalilah kepada Pencipta. Bila hatimu rawan dan sedih, maka berilah kemaafan agar kamu tidak terbeban dengan perasaan yang sarat dengan dendam.

Rahsia hati, ia tersembunyi. Walau ada seribu perasangka, namun sentiasalah berbaik sangka, buang ia jauh-jauh. Tenangkan jiwa, fikirkan hanya yang baik-baik, moga Allah kurniakan jua yang terbaik.

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment