Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Saturday, August 13, 2011

Penulisan sebagai Medan Dakwah

Ramai dikalangan sahabat-sahabat saya apabila menyuakan buku tulisan saya maka mereka akan mengatak.."hmm rajinnya awak menulis" atau "oh..bagus la..sememangnya awak ada banyak masa..." dan pelbagai lagi jawapan yang diberikan. Pada saya, untuk menulis memang diakui kita perlu rajin. Tidak sekadar itu, kita perlu mempunyai masa, mempunyai idea, pengalaman dan sudah pasti yang paling penting adalah minat dan juga keinginan. Untuk menjayakan sesuatu perkara jika ketiadaan masa seklaipun tapi jika kita ada minat dan keinginan yang kuat maka sudah pasti apa yang kita citakan akan berhasil. Jika ingin dikatakan tidak punya masa, rasanya saya ornag yang mula-mula mengangkat tangan mengatakan saya manusia yang paling sibuk. Namun bolehkah sekadar membarikan alasan begitu?Ternayata bagi kita yang bergelar Muslim tidak boleh sekadar mengatakan kita tiada masa, tidak minat kerana menyebut tentang dakwah, ia adalah tanggungjawab setiap Muslim. Maka bagi ibu yang berkerjaya seperti saya, cara yang paling mudah adalah melalui penulisan. Jika kita tidak pandai itu boleh dipelajari. Rasa tanggungjwab yang menebal dalam diri telah menolak diri saya untuk terus menulis, mencuri sedikit waktu yang ada, membuat pengorbanan saat orang lain seronok melayan hiburan, masa itulah saya ambil unutk menulis. Saya bukanlah banyak ilmu, makin saya gali ilmu, makin saya rasa ceteknya ilmu pengetahuan saya, kedirlnya saya.. Namun saya percaya sedikit yang saya ada ditambah dengan pengalaman maka saya paksa diri saya untuk menulis dan menulis demi mejadikan ia sebagai wadah untuk kesinambungan DAKWAH.Hadis Rasulullah menyebut " aalimu walau bil-aayah." Saya bersykur, ada seorang wanita yang saya kenali telah menyahut seruan menutup aurat kerana terkesan dengan tulisan saya. Maha suci Allah yang menpunyai segala kelebihan dan saya yang mempunyai pelbagai kekurangan, saya panjatkan doa kepada Allah, jika ini menjadi salah satu cara untuk saya meneruskan usaha dakwah maka permudahkanlah bagi saya untuk terus berjuang berdakwah melalui PENULISAN.

No comments:

Post a Comment