Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Saturday, August 13, 2011

Tips Mendidik Anak Solat

Adalah menjadi kewajipan kedua ibu bapa untuk mendidik anak solat. Anak yang mencapai usia tujuh tahunsudaj perlu disuruh dan disiplinkan untuk bersolat. Tips yang mudah sebenarnya apabila ibu bapa menjadikan solat berjemaah sebagai satu budaya dalam keluarga. Secara tidak langsung anak akan mengikuti dan belajar menunaikan solat. Apabila solat berjemaah sudah terbudaya  maka anak-anak akan berjaya mendisipilinkan solat. ini terbukti kerana mereka banyak belajar dari pemerhatian tentang cara solat. Sebenarnya jika ibu bapa sendiri menjaga displin solat mereka maka anak-anak juga akan mengikut. Ibu dan bapa perlu salimg berperanan, jika bapa bersolat jemaah di masjid maka ibu lah yang perlu memainkan peranan mengajak anak untuk solat bersama. Menitik beratkan anak-anak untuk solat awal waktu adalah lebih mudah dengan mengamalkan solat berjemaah. Anak-anak juga tidak akan leka dengan tv/internet sekiranya ibu bapa sering mengingatkan waktu solat. Namun jika ibu bapa juga leka maka apalagi anak-anak kita. Benarlah pepatah Melayu yang sering menggunakan "bapa borek anak rintik". Itulah juga yang sering saya tekankan dalam setiap perkongsian lisan atau penulisan saya bahawa untuk kita mendidika anak-anak ia perlu bermula dengan "DIRI KITA SENDIRI".

No comments:

Post a Comment