Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, December 23, 2011

Janganlah Menganiaya Orang Lain dan Menganiaya Diri Sendiri

Ramai dikalangan kita apabila diri dianiaya pasti terdetik dihati perasaan geram dan marah atau sedih. Maka dari situ timbulah perasaan dendam yang tidak kesudahan kepada orang yang menganiya diri kita itu. Sebeanrnya kita juga lupa apabila kita teraniya adakalanya Allah menjadikan situasinya begitu untuk pengajaran kepada diri kita sendiri. Kenapa demikian?

Kerana kita sendiri sebenarnya telah MENZALIMI DAN MENGANIYA DIRI SENDIRI. Jika orang lain yang menganiya diri kita maka kita boleh memberi maaf, namun jika kita menganiya diri sendiri bagaimana pula? orang yang menganiya diri sendiri adalah orang yang tidak solat, tidak melakukan kebaikan serta sering melakukan kemungkaran. Jika demikan mohonlah keampunan kepada Allah dan ingatlah jangah sesekali MENGANIYA ORANG LAIN WALAPUN MEREKA MENGANIYA KITA. Serah semua itu kepada Allah yang memberi sebaik-baik balasan bagi segala kebaikan dan membalas sedahsyat-dahsyat azab bagi setiap kejahatan.

No comments:

Post a Comment