Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, July 6, 2012

Khatam Al Quran Seminggu Sekali

Impian yang jarang dapat direalisasikan adalah dapat khatam Al Quran seminggu sekali bagi diri ini, melainkan saat berada di Tanah Suci. Dua tiga malam yang lalu, saya mendengar kisah yang di ceritakan oleh Ustaz Don di TV Hijrah yang memperkatakan Datuk Hashim Yahya yang mengamalkan khatan Al Quran setiap minggu. Masya Allah, Subhanallah, memang sesungguhnya ia satu anugerah Allah. Menurut Ustaz Don, perkara ini diceritakan oleh Datin Aminah (yang juga merupakan Ustazah saya sewaktu belajar di Maahad Muhammadi)

Sesungguhnya bertuahlah sesiapa yang menjadikan membaca Al Quran sepanjang kehidupan serta sentiasa khatam. Malangnya ramai kita menjadikan Al Quran sekadar hiasan semata. Apabila datangnya Ramadhan barulah kita mahu membaca atau setidaknya bertadarrus.

Kebanyakan kita lebih suka membuang masa dengan menatap dan membaca komen-komen di facebook. Kita leka dengan hiburan dunia. Saya tidak berkata pada orang lain kerana adakala diri sendiri juga hanyut saat melayari dab berfacebook. Namun mendengar cerita orang-orang sekeliling kita yang boleh melakukan atau mempraktikkan membaca Al Quran dan khatam dalam masa seminggu sebagai amalam merupakan satu inspirasi buat kita untuk mencontohi.

Moga Allah memberi kerahmatan buat Datuk Hashim dan memberi kesembuhan pada beliau. Sesungguhnya beliau merupakan inspirasi buat semua. Kita yang masih sihat walafiat dan diberi masa oleh Allah ini, ambillah kesempatan kerana Rasulullah berpesan buat 5 perkara sebelum 5 perkara. Salah satunya waktu sihat sebelum datangnya sakit unutk kita mengejar masa membuat ibadat sebelum Allah mengambilnya dari kita.

Wallahuaalam  

No comments:

Post a Comment