Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, July 11, 2012

TEAM BULIDING


Bilakah masanya sesebuah organisasi memerlukan team-building? Team-building diperlukan apabila ciri-ciri team yang kuat tidak wujud pada pasukan kita, ataupun ciri-ciri itu wujud tetapi tidak cukup kuat.

Simptom-simptom bahawa sesuatu team itu amat lemah adalah sangat banyak. Yang paling mudah dilihat adalah tingkah laku anggota team semasa mereka menghadiri mesyuarat.

Tingkah laku yang menunjukkan sesuatu team itu lemah: 

1. Masing-masing anggota mesyuarat ada tujuan masing-masing.

2. Masing-masing tidak jelas apa sebenarnya peranan masing-masing dalam team.

3. Tidak banyak kemajuan dicapai dalam mesyuarat.

4. Bila ada orang bercakap dalam mesyuarat, tidak banyak yang peduli mahu mendengar betul-betul.

5. Cara mesyuarat dijalankan tidak betul.

6. Mereka yang datang mesyuarat tidak bersedia.

7. Apa tujuan mesyuarat dipanggil pun tidak jelas.

8. Keputusan dalam mesyuarat tidak dicatatkan dengan betul.

9. Masalah yang sepatutnya diselesaikan dalam mesyuarat tidak diselesaikan.


Di petik dari;
http://binapasukanislam.blogspot.com/2012/07/bilakah-sesi-team-building-diperlukan.html

No comments:

Post a Comment