Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, February 9, 2012

Pesanan dan Doa buat Diri

Salam Jumaat.. moga kedatangan Jumaat kali ini memberi lebih keinsafan buat diri kita.. Sempena dengan Jumaat yang mulia ini, saya ingin berkongsi satu hadith Rasululah yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah katanya; di antara doa Nabi Muhammad s.a.w. Bermaksud:


" Wahai Tuhanku! Aku berlindung denganMu dari ilmu yang tidak berguna, dari doa yang tidak didengar, dari hati yang tidak khusyuk dan dari nafsu yang tidak kenyang." Hadith Shahih.
Berdasarkan hadith ini, kita sebenarnya disuruh untuk memastikan ilmu yang kita pelajari atau ambil atau aplikasikan kepada diri atau orang lain perlulah ilmu yang memberi manfaat. Begitu banyak sekali ilum yang ada disekeliling kita ilmu yang bersifat sia-sia..kerana itu banyak musibah yang mendatang pada hari ini. Keduanya..kita mungkin sering berkeluh kesah kerana menunggu agar doa kita diperkenankan oleh Allah, namun harapan itu tidak kunjung tiba..maka selidikilah diri..adakah kita banyak melakuka dosa atau maksiat yang kita tidak sedari atau yang kita sedari..jika demikian marilah kita berdoa..
Seringkali juga kita merasakan kita soalt tetpai solat kita itu sekadar tunduk dan bangun semata, tidak memberikan impak pada diri, solat itu tidak memberi ketenangan pada jiwa..mengapa demikian?Mudah saja..kerana kita tidak kyusuk dalam beribadat..maka pastikakn kita kysuk dalam solat dengan mengambil kira perkara-perkara yang boleh mendatangkan kyusuk dalam solat seperti mula-mula mengambil wuduk,kebersihan pakaian, temapt beribadat dan bacaan serta penghayatan dalam solat. Akhir sekali adalah tentang nafsu yang tidak kenyang..apa maksudnya? Nafsu yang tidak kenyang ini adalah perasaan tamak dan keinginan terhadap sesuatu yang tidak pernah outus..ibarat sudah diberi betis nakkan peha... sama seperti mendapat kekayaan..sudah mendapat ribuan mahukan jutaan..sudah kaya raya,mahu menjadi lebih kaya dari sekarang.. kaya yang berhemah itu bagus masalahnya aday ang mengejar kekayaan hingga lupa ibadat..ada yang mengejar kecantikan hingga lupa menutup aurat dan pelbagai lagi yang melambagkan nafsu yang sering menggoda manusia menjadi lalai...
Moga kita sama muhasabah diri menjadi insan yang lebih baik ..dengan mengamalkan doa dari hadith di atas..ameen..
Wallahuaalam.



No comments:

Post a Comment