Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, February 15, 2012

Keberhasilan adalah dari Pengorbanan

Jika ada perkara baru yang ingin kita lakukan pasti kita adakalanya merasa amat panat dan memenatkan...kerana kita terpkasa belajar melakukannya bermula dari zero.Apapun sesautu yang memenatkan itu pasti akan memberikan keseronakan saat kita melihat hasil didepan mata. Ada juga perkara yang kita lakukan  lambat mendapat hasilnya, namun apabila perkara itu telah membuahkan hasil, ia terus menerus memberi manfaat kepada kita..saat itu kita seperti rasa betulkah apa yang berlaku ini...Itulah rahmat dari kesebaran dan pengorbanan yang telah dilakukan. 
Sebagai seorang insan apabila ingin memulakan sesautu cabaran maka tanamkan satu tekad dan komitmen yang jitu semoga kita kekal istiqamah dalam mempersiap dan menuanikan tugasan.Oleh itu bila datangnya perasaan penat dan keletihan baik dari segi fizikal atau minda..maka bertahanlah untuk seketika kerana pasti akan ada hasilnya dikemudian hari...
Ingatlah semua ini boleh diibaratkan kita berkebun..setiap hari dari mula kita menanam pokok tersebut, kita jaga, sirami hingga ia tumbuh membesar...Bertahun-tahun ia mengambil masa..jerih payah kita seperti tidak ada ganjarannya. Namun banyak perkara seperti tenaga, duit ringgit telah kita laburkan...namun percaya..jika diizinkan Allah saat pokok yang kita tanam itu memberikan hasil..ia akan sentiasa berbuah, ia tidak perlu lagi dibaja dan dijaga...kita sekadar mengutip hasilnya semata..ia boleh berakhir hingga ke anak cucu-cicit..Saat itu kita sekadar menikmati...alangkah indah rahmat Illahi yang maha Pemberi. Itulah yang dikatakan KEBERHASILAN DARI SEBUAH PENGORBANAN. 

No comments:

Post a Comment