Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, February 22, 2012

TEAM BUILDING

Bila wujudnya persatuan/organisasi maka sudah pasti akan adanya program-program yang dijalankan baik kerana ingin merapatkan ukhuwah atau juga mengumpul dana dan membuat amal sudah pasti ia tidak boleh lari dari adanya kerjasama dalam kumpulan. Kenapa pentingnya kerjasama?
Tanpa kerjasama sesama ahli sudah pasti sesuatu kerja yang ingin dilakukan tidak akan tercapai, jika tercapai seklaipun ia menlalu banyak perkara yang sukar. Bahkan jika tiada kerjasama ia bukan setakat menyukarkan kerja yang ingin dijalankan bahkan ia memberikesan kepada perancangan kerja yang telah disusun atur.
Biasanya dalam memupuk kerjasama antara ahli apa yang member kesuakaran adalah ketidaksefahamann yang berlaku. Setiap ahli mepunyai citarasa/idea/cara/kehendak tersendiri. Ada juga yang bersifat ego tidak mahu menerima pandangan orang lain. Bahkan ada juga yang bersikap tidak professional serta meletakkan hal-hal peribadi dalam melaksanakan tugasan. Kesemua ini akan menghalang kepada wujudnya kerjasama dalam kumpulan.
Kemantapan kerjaya disokong oleh kumpulan yang hebat dan memberi kerjasama secara optimum. Ini kerana setiap individu perlu bergantung kepada orang lain, dengan kata lain kebanyakkan kerja menjurus kepada usaha berkumpulan. Untuk mendapatkan hasil kerja kumpulan yang terbaik, seseorang itu perlu menyerlahkan atau mendapatkan yang terbaik dari setiap ahli yang terlibat dengan cara memupuk toleransi, kerjasama, merasakan setiap orang penting dan mempunyai kelebihan tersendiri, saling berkongsi maklumat, dll. Sebagai contoh seseorang yang menjadi ketua atau pemimpin di satu-satu organisasai perlu menerapkan ketegasan dan keyakinan diri yang berasaskan kebenaran demi menyampaikan mesej yang jelas, konsisten serta berintegriti kepada orang bawahan. Perubahan positif dapat dicapai dalam sesuatu kumpulan sekiranya kepercayaan, kesetiaan, hormat menghormati wujud dalam kumpulan.   
Sebuah kumpulan yang bagus atau  ’TEAM’ (Together Everyone Achieve More) akan mencapai prestasi yang baik dalam kerja berbanding persetasi seorang sahaja kerana sinerginya menghimpunkan momentumyang hebat bagi mendorong setiap individu yang terlibat dalam kumpulan untuk maju dan berdaya saing.Untuk mewujudkan kerjasama dikalangan setipa ahli maka ahli tidak boleh ada sikap pentingkan diri sendiri atau semata-mata mengharapkan pujian atau ganjaran. Ahli perlu bersikap jujur sesama sendiri,tolong menolong kearah kecemerlangan dan bersaing secara sihat dan berkongsi dengan ikhlas segala kepakaran atau kelebihan yang ada.

Perpaduan adalah teras kepada kerjasama.

No comments:

Post a Comment