Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, February 20, 2012

Poligami: Antara Impian dan Perlaksanaan

" Rata-rata yang bergelar suami pasti akan ada keinginan untuk berkahwin lebih dari satu ". "Mustahil ada yang tidak mahu kahwin ramai", "Pligami itu adalah sunnah Rasulullah berniat sahaja sudah mendapat pahala" .itu antara suara-suara sahabat saya yang melontarkan pandangan mereka tentang poligami. Saya menyokong poligami kerana ia banyak memberi kebaikan jika diamalkan dengan betul dan mengikut syariat. Tetapi dewasa ini kita lihat banyak poligami yang diamalkan mencemar imej Islam dan tidak tidak mengikut Sunnah Rasulullah S.A.W. Mereka yang begini hanya mengamalkan poligami atas tiket poligami atau Sunnah tetapi nyatanya tidak berkemampuan serta tidak mengamalkan sebagaimana sunnah Rasululah. Maka ramai yang menjadi mangsa adalah golongan wanita dan juga anak-anak yang tidak berdoasa. Apa yang lebih malang jika berlakunya pula perceraian antara pasangan suami isteri. Oleh itu bagi yang ingin berpoligami nilailah kemampuan diri terlebih dahulu. Memang betul tiada/jarang wanita yang ingin berkongsi suami, tapi saya percaya ramai yang sudi untuk bermadu jika suami dapat menangani keadaan, memberi nafkah dengan sebaiknya tanpa ada masalah kewangan atau juga adil dalam menetukan giliran, dan yang lebih penting lagi mampu mendidik isteri dan memberi contoh teladan yang baik kepada seluruh isi rumah. Percayalah POLIGAMI itu adalah sesautu yang baik jika tidak Allah tidak akan mensyariatkannya, maka kita sebagai hambalah yang perlu memberi kebaikan kepada Istilah tersebut. Moga yang bergelar lelaki Muslim yang mengamalkan poligami mampu menberi imej yang lebih baik kepada pengamalan Poligami supaya is tidak dilihat sekadar memuaskan nafsu dan keinginnan tetapi membawam misi menyelamatkan wanita yang tertindas dan perlukan bantuan.
Wallhuaalam

No comments:

Post a Comment