Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, June 21, 2013

Bijak buat keputusan


Bismillah

Hidup seringkali berkait dengan keputusan yang kita buat, keputusan tersebut pastinya ada yang betul dan adakala silap walau seperti telah dibuat pertimbangan sebelumnya. Bahkan ada keputusan yang betul tidak perlu memakan masa yang lama. Lalu bagaimana mengatasi bila silap berbuat keputusan?

Pada hemat saya perbincangan dan mendapat mendapatkan pandangan orang lain adalah satu cara yang baik, namun ia tetap perlu diteliti kerana yang bakal menaggung segalanya adalah diri. Maka yang baik adalah bila bermusyawarah lakukanlah istikharah. Supaya hati tenang. Memang adakala permasalahan tidak akan selesai hasil keptusan yang silap tadi. Namun setidaknya kita pasrah dengan apa jua takdir berlaku. Setidaknya Allah mempermudahkan kita setelah silap melakukan keputusan. ia juga merupakan satu bentuk pengalaman dan ilmu buat diri.

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment