Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, June 24, 2013

Jerebu ; Bila Nikmat Allah didustakan


Bismillah

Malaysia sekali lagi dilanda jerebu, Nifsu Syaaban menjadi kurang ceria dengan bau asap dan kabut jerebu yang menghalang pandangan mata dan menyesakkan nafas. Inilah yang berlaku bila manusia menggunakan tangan sendiri menuju kebinasaan. Asap hasil tangan manusia membakar secara terbuka tanpa mengira kesan yang berlaku kepada orang lain. Dek kerana inginkan keuntungan maka orang lain menjadi mangsa. Lalu tidak pelik kita sering diperingatkan dalam Al Quran betapa manusia itu seringlupa kepada peringatan yang diberi.

Bila berlaku jerebu banyak sekolah di tutup, pelbagai urusan tergendala dek kerana tidak mahu mengharung jerebu bahkan berapa ramai anak-anak dan orang tua yang mengidap asma terpaksa mendapatkan rawatan. Bayangkan betapa kita selama ini menghirup udara bersih, nyaman menyedut oksigen percuma tanpa terbit rasa syukur pada Allah. Bila diuji dengan jerebu baru kita ketahui betapa alam ciptaan Allah ini begitu besar nikmatnya buat kita.
Wallahuaalam.
15 Syaaban 1434 Hijrah

No comments:

Post a Comment