Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, June 21, 2013

Bila ajal tiba

Bismillah

Hari ini 13 Syaaban 2013 seorang sahabat zaman persekolahan meninggal dunia kerana kanser. Al Fatihah buat beliau dan takziah buat keluarga. Satu persatu insan yang hadir dalam hidup pergi meninggalkan kita lalu terdetik pada diri bilakah giliran diri ini. Ramai yang pergi ada yang begitu mengejut perginya mereka, tidak sakit terlantar atau tidak juga ada tanda-tanda. Ada juga yang kerana sakit dan sebab musabab tersendiri.

Walauapa jua keadaan ajal tetap akan tiba, cuma tidak kita ketahui bila, dimana kerana ia adalah dalam pengetahuan Rabbuljalill. Lalu bertanya diri bersediakah diri saat dipanggil Illahi? Cukupkah amalan sebelum ini? Atau banyak perkara belum dipenuhi?

Maka saat hati tertarik pada dunia maka bila mengenang saat kematian maka hati terdidik untuk muhsabah dan murajaah.. diri menuntut kepada muraqabah lalu pasrah hati untuk dekat kepada Dia. Maka bila dalam suka atau duka ingatlah mati itu bila bila masa... Moga Allah menerima segala amalan dan mengampunkan segala dosa.
Ya Allah tempatkan kami disyurga,
Ameen

No comments:

Post a Comment