Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, October 21, 2015

Berita Penting ! Ingatan untuk diriku yang lalai


Bismillah,

Berita Penting!

Apalah yang penting sangat itu? Benar ia berita penting. Itu adalah tajuk perkongsian saya di muka buku pagi ini. Saya kongsikan di sini untuk tatapan para pembaca.

"Itulah sayup kedengaran bacaan Imam Surau Al Hidayah sewaktu subuh.
Ada ketika menyambung dan menghayati seruan itu. Namun banyak kali ia tersekat-sekat di minda.
Benarlah diri ini banyak menzalimi diri sendiri. Segala teori boleh hafal dalam minda, tapi yang satu ini mudah lupa bahkan lebih banyank lupa dari ingat.
Satu ketika Iman Ihsan masuk bertanding hingga peringkat daerah, namun kalah kerana Berita Penting! Tidak lancar katanya.
Maka pagi yang indah ini. Sekali lagi perjuangan perlu dipertingkat.
Masa itu singkat.
Bimbang pejam mata dan terlewat.
Walau begitu banyak yang mahu dilunaskan, tapi percaya perjuangan ini akan berjaya dengan istiqamah. Allah itu Maha Pemurah, masih belum terlambat walau usia semakin singkat.

النباء  

Mungkin pembaca tertanya apa maksud post saya tersebut. Ya disebalik tajuk Berita Penting itu ia sebenarnya satu Surah dalam Al Quran iaitu Surah An Nabaa, Juzuk 30. An Nabaa bermaksud berita penting.

Realtinya banyak peringatan dalam al Quran yang sering diperdengarkan, namun sejauh mana kita mengambil endah? Banyak masa kita tidak ambil kisah. Bahkan terasa banyak menyusah.

Kenapa demikian? Kerana Allah tidak memberi kita hidayah. Tiap kalin kita mendengar ayat suci, kita kurang menghayati, tiada getaran pada hati, tiada keinsafan pada nurani.

Walhal kita tahu hidup ini singkat dan sementara, tapi kita tetap juga leka, mengejar dunia, hingga lupa, bahawa bekalan tiada, amalan juga tidak sempurna.

Surah An Nabaa, mengajak insan kembali kepada Tuhan, memperingatkan insan akan hari kebangkitan. Mengajak ke arah kebenaran, hidup perlu berTuhan.

Segala kejadian ciptaan Tuhan, bukan setakat kita menikmati, bahkan perlu disyukuri, saat kita mati, bila disoal diakhirat nanti, bersediakah diri?

Benar, hidup ini singkat, mati tiadak diketahui walau telah tersurat, kiamat itu sangat dekat.
Mari kita pertingkatkan ibadat, mencari berkat, hidup bersyariat.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment