Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, October 25, 2015

Cara turunkan berat badan dalam 5 hari



Bismillah,

Kesihatan adalah harta. benar sekali. Cara untuk kekal sihat adalah menjaga pemakanan dan sentiasa melakukan senaman. Selain faktor alam sekitar seperti udara yang bersih, peranan individu amat penting dari segi disiplin dan kesedaran diri.

Jika keluarga mempunyai sejarah kesihatan yang tidak membanggakan, maka kita perlu berwaspada. Seperti biasa kebanyakan kita mempunyai azam untuk menjaga kesihatan. Bukan sahaja memastikan makanan yang diambil, namun dalam masa sama, perlu memastikan fizikal badan juga terjaga.

Sibuk dengan kerjaya, hingga kita tidak sempat membuat apa-apa senaman itu alasan biasa. Wal hal ia ringkas dan mengambil masa yang tidak lama berbanding kita menonton TV, mengadap muka buku dan pelbagai lagi perkara yang melekakan diri.

Malah ada yang memberi alasan tidak mampu untuk ke gym bagi bukan semata perlu bayar yuran gymnasium bahkan anak pula tiada yang memantau, masa lapang tiada, kawan-kawan pun tiada untuk turut sama bergymba.

Sebenarnya dengan masa yang sangat pendek hanya dengan melakukannya di rumah kita mampu melakukan senaman dan dapat menurunkan berat badan. Caranya;

1) Pilih mana-mana youtube yang memaparkan cara bersenam yang hanya mengambil masa 25 minit namun sangat efektif.  Contoh Kevin Zahri banyak memaparkan teknik bersenam.

2) Fokus dan sentiasa konsisten melakukan senaman. Jangan ikut mood atau melayan sikap malas. (Bermakna setiap hari peruntukkan paling minimum 25 minit masa untuk bersenam)

3) Mengambil makanan berkhasiat, elakkan yang berminyak dan berlemak.

4) Elakkan tidur selepas subuh dan banyakkan berjaga dengan qiamullail

5) Elakkan makan malam. Jika perlu ambil makanan yang ringkas seperti biskut atau roti.

6) Banyakkan minum air kosong dan makan lebih buah-buahan.

7) Sediakan alat penimbang bagi memudahkan anda memantau berat badan.

8) Mengambil supplemen yang perlu dan bagus (boleh mendapatkan khidmat nasihat doktor jika perlu)




No comments:

Post a Comment