Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, October 18, 2015

Tip Murah Rezeki


Bismillah,

" Kita dapat rezeki bukan kerana apa yang kita kerjakan tetapi dari amalan yang kita lakukan. Kerja yang dilakukan itu adalah asbab sahaja", Kata sahabat saya Ustaz Edrus.

Benar sekali, amalan atau ibadat yang kita lakukan itulah yang membuka pintu rezeki. Jika kita bekerja keras sekali pun untuk mendapat duit namun rezeki tidak juga masuk. Bahkan ada ketikanya, hanya sedikit pemberian sedekah, namun rezeki masuk melimpah ruah.

Ada juga yang mengeluh kenapa rezeki tidak kunjung tiba walhal sudah habis upaya mengerah keringat, pelbagai amalan diperbuat namun rezeki tidak juga jadi milik kita. Maka ketika ini kita perlu soal diri sendiri, sempurnakah amalan, ikhlaskah kita beribadat, semata-mata untuk murah rezeki atau mencari redha Allah?

Mungkin ada yang tidak berpuas hati akan mempertikaikan betulkah kerana amalan? Jika begitu mengapa yang bukan Islam tidak beribadat tapi tetap kaya raya. Lalu kita perlu lebih faham, bahawa Allah itu bersifat dengan Ar Rahman. Dia memberi untuk semua makhluk, tapi perlu ingat, pemberian dari sifat Ar-Rahim itu hanya untuk yang beriman.

Kita mungkin kaya namun tidak bahagia dan tenang. Kenapa? Kerana kita tidak dekat dengan Allah. Kaya harta sahaja tidak cukup kerana kita perlu kaya hati dan jiwa. Maka untuk murah rezeki amalan yang perlu sentiasa diamalkan adalah sedekah. Sedikit tapi ikhlas itu lebih bermakna di sisi Allah.

Bagi membuka pintu rezeki dan Allah murahkan rezekiNya, mari kita sama-sama muhasabah. Dari manakah harta kita, apakah cara yang kita gunakan untuk memperoleh harta dan ke mana harta itu kita salurkan. Agar bila ia jelas, maka kita bukan sekali mendapat rezeki melimpah ruah, bahkan berkali-kali.

Jika sudah kita lakukan yang sebaiknya demi mendapat rezeki yang halal dan melimpah ruah, namun kita masih tetap sama seperti dulu. Sabarlah, Allah sedang menyimpan sesuatu yang terbaik buat kita. Jika tidak di dunia, akhirat sana ganjarannya bakal kita peroleh. Amin


Wallahuaalam.


No comments:

Post a Comment