Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, October 19, 2015

RESEPI IKAN KUKUS 3 RASA PERISA TOMYAM



Baham-bahannya ialah :
Bahan A :
Ikan siakap yang sedang. Dibersih dan dilumur garam.
2 biji Bawang bombay
3 batang serai dititik (ketuk)
Halia di ketuk kasar
1 labu bawang putih.
2 biji tomato potong 4
8-10 cili api ( nak pedas tambah la lagi ya)
3 tangkai Daun kari . Saya tak guna daun limau purut sebab x mahu terpengaruh dengan rasa seperti tomyam.

Bahan B
Bahan yang dibancuh dengan secawan air :
3 sudu besar Pes tomyam
3 sudu besar tepung ubi kayu/ tepung jagung
3 sudu besar sos tiram
1 sd Garam 
1 sd Gula
1 cawan air ( jika mahu ada kuah tambag lagi air)



Bahan C :
2 biji Perahan limau nipis (nak masam letak lebih).

Cara-cara :
1. Masukkan ikan dalam periuk Noxxa. Kalau kukus Mak Nenek kita pun boleh guna jugak.

2. Masukkan semua bahan A dan bahan B. Kalau Noxxa kukus selama 7 minit sahaja. Kalau kukus Kak Gayah yang buat kuih talam, kukuslah dalam 20-25 minit.

3. Buka periuk dan curahkan air perahan limau nipis dan kukus lagi dalam 3 minit jika guna Noxxa. Kalau kukus biasa dalam 5 minit.

Sedia untuk dinikmati.

Selamat Mencuba.

Salam Sayang Dari Dapur Chef Ustazah

No comments:

Post a Comment